Deels valse start Disney+
Nederlanders konden de afgelopen twee maanden bij wijze van test gratis met de streamingdienst kennismaken. Twaalf november was in een aantal landen de officiële lancering. Maar het toevoegen van nieuw content en miljoenen klanten uit Amerika en Canada zorgden ervoor dat Disney+ op meerdere momenten overbelast raakte. Ook voor Nederlandse abonnees was de drukte naar de servers op de digitale snelweg merkbaar. Disney had later op de dag de situatie onder controle waardoor de connectiviteitproblemen verdwenen.
Veel vraag naar Disney+
Disney liet onder meer via sociale media weten dat de grote vraag naar de streamingdienst hen had verrast. Ondanks de valse start die Disney+ hierdoor maakte, is dit toch goed nieuws voor Disney. Onder meer door het toevoegen van nieuw content - waaronder dertig volledige seizoenen van The Simpsons – gaat Disney+ nog explicieter de strijd met concurrenten als Netflix en Amazon Prime Video aan. Daarbij wordt vooral ingezet op kwaliteit. Disney+ levert met ongeveer 650 titels slechts 20 procent van het contentaanbod dat Netflix aan klanten levert. Maar het content is voor de doelgroep – Disney+ richt zich op familiecontent – hoogwaardig. Dit geldt ook voor de beeld- en geluidskwaliteit waarmee films, series en programma’s in huiskamers worden geleverd. Zo is veel content in 4K Ultra HD (UHD)-beeld en met Dolby Atmos-geluid te zien en horen.