Delta wil KPN en Odido voorbij streven en merkleider glasvezelmarkt worden

Delta is bezig zijn enigszins ingedutte imago meer dynamiek te geven. Dit doet de provider onder meer met de uitrol van een nieuwe, op de toekomst voorbereide Android TV bruikleendecoder die lineaire tv combineert met online content van onder meer streamingdiensten. Ook een vernieuwd Entertainment tv-abonnement met standaard toegang tot alle kanalen van sportzender ESPN en streamingdienst Videoland moet de consument doen besluiten om bijvoorbeeld van Ziggo, KPN of Odido naar Delta over te stappen. Om dit alles kracht bij te zetten is Delta met een nieuwe merkcampagne begonnen.
Centrale positie
De kern van de nieuwe campagne – die door reclamebureau N=5 is bedacht en gemaakt - wordt gevormd door Team Delta, een eigenzinnig en gedreven team van glasvezelexperts met een scherp oog voor slimme oplossingen. Bekende gezichten Dirk en Donnie, geliefd uit eerdere campagnes, spelen een prominente rol. Nieuw in het team is Dana, een slimme nerdy internetexpert. Dana begrijpt als geen ander wat er in de digitale wereld speelt en weet exact waar mensen behoefte aan hebben. Samen vormen zij een ijzersterk trio dat garant staat voor zorgeloze internetervaringen. Het team belichaamt de 'challenger mentaliteit' van Delta en toont op een sympathieke manier hoe het bedrijf altijd een stap vooruit denkt.
Merkleider
Maar het opvallendste is dat Delta de ambitie uitspreekt om merkleider op de glasvezelmarkt te worden. Dit lijkt een moeilijke opgave. KPN is namelijk marktleider en heeft hierdoor een sterke merknaam. KPN heeft niet alleen meer dan drie keer zoveel glasvezelaansluitingen binnen woningen en bedrijven, maar legt samen met de joint venture Glaspoort – waarin het zelf samen pensioenfonds ABP aandeelhouder is – ook in een sneller tempo glasvezel aan. Om merkleider te worden moet Delta ook de strijd aangaan met Odido. Ook dit is moeilijk. Odido is namelijk in Nederland op de meeste adressen verkrijgbaar omdat het op zowel de netwerken van KPN/Glaspoort, Delta Fiber en Open Dutch Fiber beschikbaar is. Delta biedt vooralsnog alleen diensten via de eigen netwerken van Delta Fiber aan.
Sterk merk
Mariska van der Hulst, Head of Brand & Corporate Communications. "Er breekt een spannende nieuwe fase aan in het telecomlandschap, nu bijna iedereen glasvezel heeft. DELTA heeft als nieuwkomer in hoog tempo bijna 1,7 miljoen huishoudens voorzien van glasvezel. Nu verschuift onze focus van merkbekendheid opbouwen naar merkoverweging en -voorkeur. Daarom gaat onze nieuwe campagne niet meer zozeer over wie wij zijn en wat wij doen, maar juist over de waarde voor onze klanten. Het is voor ons belangrijk ons merk verder te versterken met onze positionering als glasvezelexpert. Maar we willen ook meer sympathie toevoegen.N=5 heeft hiervoor een nieuw construct ontwikkeld, waarmee we de komende jaren verder kunnen bouwen aan een sterk merk en een stevige marktpositie."