1. Nieuws

    Digitenne verliest 160.000 klanten

    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.
    Jarco Kriek
    6 februari 2014
    comments 28
    Digitenne verliest 160.000 klanten
    Foto: ANP
    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.

    Interactieve TV is het kwalitatieve en kwantitatieve betere tv-product van KPN. Digitenne wordt digitaal via de ether uitgezonden en heeft makkelijke ontvangst en installatie van ontvangstapparatuur als grote voordelen. Digitenne heeft in Nederland een vrijwel landelijke dekking.

    Buitengebieden

    Voor Interactieve TV is een geschikt DSL- of glasvezelnetwerk nodig omdat tv-diensten via internet worden geleverd. Hierdoor kan KPN Interactieve TV niet in zogenaamde buitengebieden leveren. Digitenne kan in deze gebieden wel als tv-dienst gebruikt worden. Datzelfde geldt overigens ook voor CanalDigitaal dat televisie via de satelliet levert. Het voordeel van CanalDigitaal is een veel groter zenderaanbod dat vaak ook in betere beeldkwaliteit – en in tegenstelling tot Digitenne ook in HD-kwaliteit – wordt aangeboden. Nadeel van CanalDigitaal is een veel complexere installatie.

    Prijsverhoging

    Een prijsverhoging in 2013 van bijna dertig procent is mede de oorzaak van de vrije val van het aantal Digitenne-abonnees. Digitenne stond jarenlang bekend als budget tv-product waarbij de belangrijkste en meest bekeken tv-zenders van Nederland voor minder dan tien euro per maand door KPN werden geleverd. In de hoogtijdagen had Digitenne bijna een miljoen abonnees. Met Digitenne kocht KPN zich een belangrijke plaats in het Nederlandse tv-landschap. Daarbij hanteerde het telecombedrijf abonnementsprijzen van rond de zeven euro per maand die volgens kenners onder de kostprijs lagen. In juli 2013 verhoogde KPN de maandprijs van Digitenne van €9,95 naar €12,50 per maand. 

    Onder 600.000 klanten

    Digitenne had eind 2013 591.000 klanten, 160.000 klanten minder dan een jaar daarvoor. Feitelijk ligt het aantal Digitenne-abonnees nog lager omdat KPN onder de noemer TV-anderen ook de ‘analoog only’-klanten via door KPN in 2012 aangekochte glasvezelserviceproviders schaart. Ondanks het forse verlies van Digitenne-abonnees steeg het totale aantal tv-abonnees bij KPN toch met bijna 200.000, wat komt door de sterke groei van Interactieve TV-abonnees. KPN heeft op dit moment bijna twee miljoen tv-klanten. De huidige uitzendlicenties voor Digitenne verlopen op 1 februari 2017. De verwachting is dat KPN Digitenne daarna gaat afstoten of wellicht al vooraf in de verkoop zet.
    KPNDigitenneklantverliesDVB-TdigitaaletherCanalDigitaalInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSL

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP The Devil Wears Prada

    The Devil Wears Prada
    om 07:49 uur
    Verfilming van Lauren Weisbergers gelijknamige bestseller, waarin ze schriftelijk wraak neemt op de tirannieke Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour, bij wie ze haar carrière begon. Streep is geweldig als de naar Wintour gemodelleerde baas van modeblad Runway. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, kleineert en schoffeert ze haar personeel, onder wie haar kersverse assistente Hathaway en rechterhand Tucci. Een heerlijke lichtgewicht film, waarin oppervlakkigheid tot kunst wordt verheven en de acteurs met zichtbaar plezier hun werk doen.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)