Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Digitenne verliest 160.000 klanten

    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.
    Jarco Kriek
    6 february 2014
    comments 28
    Digitenne verliest 160.000 klanten
    Foto: ANP
    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.

    Interactieve TV is het kwalitatieve en kwantitatieve betere tv-product van KPN. Digitenne wordt digitaal via de ether uitgezonden en heeft makkelijke ontvangst en installatie van ontvangstapparatuur als grote voordelen. Digitenne heeft in Nederland een vrijwel landelijke dekking.

    Buitengebieden

    Voor Interactieve TV is een geschikt DSL- of glasvezelnetwerk nodig omdat tv-diensten via internet worden geleverd. Hierdoor kan KPN Interactieve TV niet in zogenaamde buitengebieden leveren. Digitenne kan in deze gebieden wel als tv-dienst gebruikt worden. Datzelfde geldt overigens ook voor CanalDigitaal dat televisie via de satelliet levert. Het voordeel van CanalDigitaal is een veel groter zenderaanbod dat vaak ook in betere beeldkwaliteit – en in tegenstelling tot Digitenne ook in HD-kwaliteit – wordt aangeboden. Nadeel van CanalDigitaal is een veel complexere installatie.

    Prijsverhoging

    Een prijsverhoging in 2013 van bijna dertig procent is mede de oorzaak van de vrije val van het aantal Digitenne-abonnees. Digitenne stond jarenlang bekend als budget tv-product waarbij de belangrijkste en meest bekeken tv-zenders van Nederland voor minder dan tien euro per maand door KPN werden geleverd. In de hoogtijdagen had Digitenne bijna een miljoen abonnees. Met Digitenne kocht KPN zich een belangrijke plaats in het Nederlandse tv-landschap. Daarbij hanteerde het telecombedrijf abonnementsprijzen van rond de zeven euro per maand die volgens kenners onder de kostprijs lagen. In juli 2013 verhoogde KPN de maandprijs van Digitenne van €9,95 naar €12,50 per maand. 

    Onder 600.000 klanten

    Digitenne had eind 2013 591.000 klanten, 160.000 klanten minder dan een jaar daarvoor. Feitelijk ligt het aantal Digitenne-abonnees nog lager omdat KPN onder de noemer TV-anderen ook de ‘analoog only’-klanten via door KPN in 2012 aangekochte glasvezelserviceproviders schaart. Ondanks het forse verlies van Digitenne-abonnees steeg het totale aantal tv-abonnees bij KPN toch met bijna 200.000, wat komt door de sterke groei van Interactieve TV-abonnees. KPN heeft op dit moment bijna twee miljoen tv-klanten. De huidige uitzendlicenties voor Digitenne verlopen op 1 februari 2017. De verwachting is dat KPN Digitenne daarna gaat afstoten of wellicht al vooraf in de verkoop zet.
    KPNDigitenneklantverliesDVB-TdigitaaletherCanalDigitaalInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSL

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de 4K Ultra HD van A Clockwork Orange

      Al stampend, stelend, zingend, tapdansend en verkrachtend vermaakt Alex, een vandaal met een bolhoed, zich uitstekend, al is het op tragische wijze ten koste van anderen. Dit voor vier Oscars genomineerde, krachtig staaltje filmkunst verleidt, choqueert en is nog steeds aangrijpend.

    TV-TIP MasterChef Australië

    MasterChef Australië
    Net5 om 19:30 uur
    De deelnemers worden in deze aflevering getest op hun culinaire kennis en moeten veertien uitgestalde vleeswaren identificeren.

    TV-TIP Kopen zonder kijken

    Kopen zonder kijken
    RTL 4 om 20:30 uur
    Kort nadat Eva en Pascal elkaar leerden kennen, raakte zij zwanger en trok ze bij hem in. Maar zijn flatje is te klein voor een gezin.

    Interview

    • *

      Leonie ter Braak

      Cupido Ofzo

      Samen met Wendy van Dijk helpt Leonie ter Braak in Cupido ofzo mensen met een beperking de liefde van hun leven te vinden.
      Reacties0 reactie(s)