Disney+ drie euro per maand duurder, prijsstijging 25 procent
De komst van abonnementen met reclame kan worden vergeleken met het binnenhalen van het paard van Troje. Een goedkoper abonnement met reclame klinkt voor veel consumenten aantrekkelijk. Maar wie zónder reclame naar films, series en documentaires wil blijven kijken moet mogelijkheden inleveren of fors meer gaan betalen. Daarnaast gaan streamingdiensten actiever optreden tegen accountsharing. Het delen van het abonnement en dus ook de abonnementskosten wordt hierdoor veel moeilijker gemaakt. Streamingdiensten die abonnees hebben geworven met argumenten als reclamevrij kijken en delen van abonnementskosten laten abonnees hiervoor nu juist extra betalen.
Drie euro
Het huidige Disney+ abonnement met gelijktijdig kijken op vier apparaten in de beste beeldkwaliteit (4K) en geluidskwaliteit (Dolby Atmos) gaat maar liefst drie euro in prijs omhoog, van 11 naar 14 euro per maand. Een jaarabonnement gaat 139,99 kosten. Daarnaast komen twee goedkopere abonnementen op de markt. Het eerste nieuwe abonnement is een reclamevrij abonnement met kijkmogelijkheid voor twee apparaten. Bij dit abonnement is Full HD de beste beeldkwaliteit en Dolby Digital 5.1 het beste geluid. Dit abonnement gaat 9,99 per maand of 99,99 per jaar kosten. De reclamevrije abonnementen bieden daarnaast de mogelijkheid om content te downloaden om daarna zonder internetverbinding (offline) te bekijken.
Nieuw abonnement
Het reclameabonnement biedt deze downloadmogelijkheid niet, maar heeft wel dezelfde mogelijkheden als het goedkoopste reclamevrije abonnement. Het enige verschil is natuurlijk dat er reclames worden getoond. Het Disney+ reclameabonnement gaat 5,99 euro per maand kosten. Een goedkoper jaarabonnement is niet verkrijgbaar. De nieuwe abonnementen zijn vanaf oktober in Nederland verkrijgbaar. Bestaande Disney+ klanten gaan vanaf 17 oktober de hogere maand- of jaarprijs betalen.