‘Door samenwerking met Talpa blijft Formule 1 bij Viaplay’

Er leek geen vuiltje meer in de lucht te zijn. VodafoneZiggo zou vanaf poleposition naar de finishvlag rijden in de biedingsstrijd om de uitzendrechten van de Formule 1. Maar plots werd de race onderbroken en bij de herstart nam Viaplay met hulp van Talpa Network van mediamiljardair John de Mol de leiding in de biedingsstrijd. Ingewijden rond het gevecht om de Formule 1-rechten stellen dat het Nederlandse uitzendrecht bij Viaplay Group blijft. Niet omdat Viaplay het meeste geld biedt, maar omdat de aanbieder het aantrekkelijkste totaalplaatje aan FOM kan voorleggen. Daar speelt John de Mol en zijn zender SBS9 een belangrijke rol in.
Breed kijkpubliek
Al enige jaren heeft FOM als eigenaar van Formule 1 een beleid waarbij niet alleen de harde euro’s van doorslaggevende rol zijn bij de verkoop van uitzendrechten. De sport moet de populariteit blijven behouden en natuurlijk het liefst het hart van meer sportliefhebbers raken. Het totaal verdwijnen achter de betaalmuur van Formule 1 is hierdoor niet wenselijk. Uitzending van Formule 1-races op het ‘open net’ heeft daarom een niet te onderschatten rol bij de verkoop van de uitzendrechten. Met SBS9, dat morgen tot Viaplay TV wordt omgedoopt, kan Viaplay Group aan die wens van FOM voldoen. Het kan net als bijvoorbeeld Sky in Duitsland meerdere races live aanbieden op een ‘open net-kanaal’. In Duitsland is dit RTL Duitsland. In Nederland dus SBS9/Viaplay TV. Laatstgenoemde zender heeft in Nederland een dekking van meer dan 85 procent in het goedkoopste lineaire tv-pakket van providers. Alleen bij KPN Digitenne ontbreekt de zender. Bij Ziggo is voor SBS9/Viaplay TV een duurder abonnement nodig. VodafoneZiggo kan FOM wel races via Ziggo Sport Kanaal 14 aanbieden, maar de dekking is veel lager. Ziggo Sport Kanaal 14 is alleen bij Ziggo in het goedkoopste tv-abonnement aanwezig, en het marktaandeel – en dus de dekkingsgraad – van Ziggo is tot onder de 50 procent gedaald.
Geen bevestiging
Een officiële bevestiging is van geen van de partijen te horen. Viaplay Nederland houdt het erop dat er geen mededelingen omtrent de uitzendrechten van Formule 1 worden gedaan. FOM laat een soortgelijk geluid horen als om een reactie wordt gevraagd. Talpa Network is officieel geen partij in de biedingsstrijd. Het mediabedrijf van John de Mol heeft op papier alleen een strategische samenwerking met Viaplay Group. Maar sportcontentinkoper Chris Woerts van Talpa Network moest glimlachend in Vandaag Inside wel de opmerking maken dat het een 'zekerheidje' is dat Formule 1 bij Viaplay blijft. Enkele dagen eerder had Talpa-sportanchor Hélène Hendriks zich in hetzelfde programma al laten ontvallen dat Formule 1 natuurlijk bij Viaplay blijft. Samen met uitlatingen van diverse ingewijden rondom de onderhandeling maakt dit het aannemelijk dat Viaplay Group VodafoneZiggo voorbij is gegaan in de race waarbij de winnaar de uitzendrechten van Formule 1 mag kopen. Dit dan wellicht niet met het hoogste geldbod, maar wel voor FOM het meest aantrekkelijke voorstel. Maar tot het moment dat FOM officieel bekendmaakt met welke partij het overeenstemming heeft bereikt over de uitzendrechten na 2024 blijft het nog altijd mogelijk dat VodafoneZiggo een troefkaart uitspeelt. Zonder Formule 1 gaat bedrijfsonderdeel Ziggo namelijk een uiterst onzekere tijd tegemoet.