Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    DPG Media mag RTL Nederland vooralsnog niet overnemen

    Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) steekt vooralsnog een stokje voor de overname van RTL Nederland door DPG Media.
    Jarco Kriek
    17 mei 2024
    comments 0
    DPG Media mag RTL Nederland vooralsnog niet overnemen
    Foto Getty Images

    ACM laat weten dat er meer onderzoek nodig is om tot een eindoordeel over het overnameplan te komen. Dit volgens de toezichthouder om 'mogelijke nadelige gevolgen van de overname verder te onderzoeken’. ACM constateert dat DPG Media door de overname een mediabedrijf wordt met een groot aanbod op televisie, videostreaming, radio, dagbladen en online nieuws. Hierdoor wil het langere tijd besteden aan onderzoek naar de gevolgen die de overname heeft op het medialandschap. 

     

    Marktmacht

    ACM stelt in een verklaring: "DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.” ACM wijst op nog een aantal andere zaken die onderzoek nodig maken. Het gaat onder meer om gebruikersgegevens, mogelijke invloed op arbeidsvoorwaarden vaste krachten en freelancers en de positie op de online advertentiemarkt.

     

    Breder onderzoek

    Als RTL Nederland en DPG Media door willen gaan met de overname – met een waarde van 1,1 miljard euro – dan moet een vergunning voor de overname worden aangevraagd. Deze aanvraag leidt tot een dieper onderzoek waarbij ook een andere toezichthouder - het Commissariaat voor de Media (CvdM) - een rol gaat spelen. Als beide partijen deze aanvraag indienen, wordt na onderzoek binnen dertien weken door ACM duidelijkheid gegeven.

    Autoriteit Consument & MarktACMDPG MediaRTL NederlandRTLVideoland

    Reacties