Dreun voor Ziggo en KPN: lineair tv-abonnement minder geliefd
Uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper blijkt dat één op de vijf Nederlanders die op dit moment een lineair tv-abonnement koopt, dit abonnement in de komende jaren denkt stop te zetten. Geen goed nieuws voor verkopers van dergelijke abonnementen zoals Ziggo, KPN en T-Mobile. De eerder genoemde groep Nederlanders denkt dat OTT-diensten het huidige lineaire tv-abonnement kunnen vervangen. In Nederland biedt NLziet op dit moment bijvoorbeeld een OTT-abonnement waarbij online de belangrijkste zenders van Nederland worden aangeboden. Op deze manier kunnen cordcutters alsnog live naar bijvoorbeeld nieuws- en sportprogramma’s kijken. Overigens weet 22 procent nog niet zeker of zij op termijn een lineair tv-abonnement willen blijven kopen.
Lineaire tv
Verder blijkt uit het onderzoek van Telecompaper dat de groep Nederlanders die het lineaire tv-abonnement bij hun huidige distributeur níet wil opzeggen vorig jaar naar zestig procent gedaald is. Aan het einde van 2018 gaf 65 procent van de ondervraagden aan de huidige leverancier van lineaire tv-diensten trouw te blijven.