‘Drie jaar geen prijsverhoging bij T-Mobile’

Meest opvallende belofte van T-Mobile is dat het bedrijf bij goedkeuring van de overname belooft de vaste diensten van zowel T-Mobiel Thuis en Tele2 drie jaar lang niet te verhogen. Daar zit wel een kleine kanttekening bij. In deze periode stijgen de abonnementsprijzen wel maar de prijsstijging is niet hoger dan de inflatie. T-Mobile benadrukt dat de belofte alleen van toepassing is voor vaste abonnementen. En dus niet voor mobiele abonnementen. Al is daarbij wel een andere belofte dat de prijzen van Unlimited mobiele abonnementen van Tele2 niet stijgen. Verder belooft T-Mobile de Europese Commissie in 2020 in Nederland een 5G-netwerk operationeel te hebben. In totaal heeft T-Mobile zes beloftes aan de Europese Commissie gedaan. Deze worden overigens alleen maar uitgevoerd als daadwerkelijk goedkeuring voor de overname wordt gegeven. De Europese Commissie verwacht op 12 september hier een oordeel over openbaar te kunnen maken.
Eigen netwerken
De belofte om abonnementen waarbij de vaste diensten tv, internet en bellen wordt geleverd drie jaar lang niet te verhogen, is om meerdere redenen interessant. T-Mobile en Tele2 maken namelijk voor de levering van deze diensten gebruik van de glasvezel- en koperdraadnetwerken van KPN. Als KPN in de komende drie jaar de prijs voor toegang tot deze netwerken verhoogt, moet T-Mobile dus een verlies op de verkoop van het eigen abonnement op de koop toenemen. Een ander hekel punt is de onstabiele tv-markt. TV-zenders en contentaanbieders verlangen bij nieuwe distributieovereenkomsten vaak een hogere doorgiftevergoeding. Ook hierbij kan T-Mobile drie jaar lang een duurdere inkoop niet aan klanten doorberekenen.
Duurder abonnement
De vraag rijst dan ook of een tijdelijke stop van prijsverhoging van drie jaar bij de vaste abonnementen op langere termijn voor abonnees niet een sigaar uit eigen doos blijkt te zijn. T-Mobile doet namelijk geen uitspraken hoe de prijsontwikkeling van deze abonnementen na de periode van drie jaar is. De kans is dus aanwezig dat abonnementen vanaf dat moment sneller stijgen in vergelijking met andere marktpartijen, zoals KPN en Ziggo.