Duurder Netflix biedt abonnee steeds minder mogelijkheden: na accountsharing ook casten in de ban

Onlangs verhoogde Netflix de prijzen van zijn abonnementen. Naast deze vrij forse prijsverhoging snijdt Netflix ook nog eens in de mogelijkheden die de klanten wordt geboden. Meer betalen voor minder dus.
Accountsharing
Dat is niet voor het eerst. Met goedkope abonnementen wisten streamingdiensten kijkers ‘verslaafd’ te maken aan deze nieuwe manier van reclamevrij kijken naar films en bingewatchen van series. Om daarna de abonnementsprijzen flink te verhogen. In het geval van Netflix zelfs wel 500 procent hoger dan de vastgestelde inflatie. Gelijktijdig gebruik van het abonnement buiten de eigen woning werd vrijwel onmogelijk gemaakt. Een serie bingewatchen in de trein of op vakantie kan alleen met de juiste planning of technische noodgrepen en het delen van het abonnement meer familie of vrienden kan alleen nog als voor iedere meelifter een extra aanvullend abonnement wordt afgesloten.
Casten
De nieuwe beperking van Netflix is het stoppen met casten naar de populaire Chromecast van Google. Dit geldt niet alleen voor de oudere Chromecast-modellen maar ook voor de nieuwe Google TV-streamers waarbij het casten via Chromecast onder de naam Google Cast een onderdeel is. Netflix wil op deze manier meer invloed krijgen op de apparaten waarmee content van de streamingdienst bekeken kan worden. Achter de schermen speelt ook een heel reden: Big Data. Netflix wil persoonlijke profielen en kijkgedrag van klanten niet langer delen met andere techbedrijven, zoals in dit geval Google.
Nog meer
In feite is er sprake van een nog hogere prijs dan alleen de abonnementsprijsverhoging die sinds kort betaald moet worden aan Netflix. Achter de schermen en onzichtbaar ‘betaalt’ iedere abonnee Netflix ook nog eens met persoonlijke data. Data die voor techbedrijven als Netflix veel waarde vertegenwoordigt. Niet alleen voor eigen gebruik, maar ook om te verkopen aan andere bedrijven. Door het niet meer delen van deze data met andere techbedrijven worden de persoonlijke profielen bij doorverkoop unieker. En dus meer waard.










