Eerste meting SKO digitale themakanalen
Bijna 15 procent van de Nederlandse bevolking kijkt minimaal één keer per week naar digitale thematische televisiekanalen. Dat blijkt uit de eerste meting van Stichting Kijkonderzoek waarin digitale themakanalen zijn betrokken. Bij huishoudens die alleen digitaal naar televisie kijken is dit percentage zelfs 28,1 procent. Bij het onderzoek zijn overigens nog niet alle thematische televisiekanalen die in Nederland te ontvangen zijn meegenomen. Het is een eerste selectie van publieke en commerciële themakanalen. Zo zijn bijvoorbeeld de nieuwskanalen Politiek24 en Journaal24 van de NPO nog niet bij het eerste onderzoek betrokken.
Dat nog niet alle in Nederland te ontvangen themakanalen in het eerste onderzoek van SKO zijn meegenomen komt door technische redenen. In de directe toekomst hoopt SKO meer digitale themakanalen bij het kijkonderzoek te betrekken. Uit de eerste meting bleek dat Humor TV het best bekeken themakanaal is. De zender heeft een weekbereik van 6,2 procent. Het BNN themakanaal 101TV volgt op korte afstand.