Eigenaren zetten met achterliggend beleid Ziggo zelf schaakmat in strijd met glasvezel

Dat Ziggo de weg naar boven in het diepe dal heeft gevonden, betekent echter niet dat het lek boven is. Natuurlijk is het verlies van 18.500 abonnees in het afgelopen kwartaal de helft minder dan in eerdere kwartaken door VodafoneZiggo werd gemeld. Maar Ziggo heeft ondanks de weg omhoog uit het dal nog een lange weg te gaan bij het beklimmen van de spreekwoordelijke ladder die naar een plek boven de grond moet gaan leiden. En dus een positie waar geen abonnees meer verloren worden. De vraag is zelfs of dit punt ooit bereikt gaat worden zonder dat het aantal abonnees onder de grens van drie miljoen is beland.
Beleid
Een minder rooskleurig vooruitzicht. Maar het zijn de aandeelhouders van eigenaar VodafoneZiggo die Ziggo in deze minder comfortabele positie hebben gemanouvreerd. Vodafone Group en Liberty Global legden de focus meer op het innen van dividend uit het belang binnen VodafoneZiggo dan investeren in nieuwe technieken. Zo mistte Ziggo de boot die glasvezel heet volledig. En verdween de voorsprong die het kabelbedrijf op de vaste markt op providers als KPN, Odido en Delta had als sneeuw voor de zon. Ziggo loopt hierdoor nu achter de feiten aan met aanhoudend abonneeverlies tot gevolg.
Schuld
En dat abonneeverlies is vanwege meerdere redenen niet snel om te draaien. Daarbij speelt de schuldenlast van VodafoneZiggo een rol. Het bedrijf heeft zo’n 12 miljard euro schuld op de balans staan. Hierdoor slaat de waarde weegschaal naar de negatieve kant door. Dit betekent dat het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid een hogere schuld heeft dat het bij een verkoop waard is. En dit heeft dan weer gevolgen voor de concurrentiepositie.
Prijs
Dat Ziggo technisch is ingehaald door glasvezel is niet het allergrootste probleem. De internetsnelheid die Ziggo ondanks de technische achterstand kan leveren, is ruim voldoende voor verreweg de meeste consumenten. Al mag VodafoneZiggo zeker enige arrogantie van zich afwerpen door uit mond van de abonnees te willen praten door te stellen dat de huidige uploadsnelheid voldoende voor hen is. Ziggo heeft zelfs met het televisie een duidelijke kwalitatieve voorspong op de grote landelijke concurrenten. Maar als consumenten moeten kiezen tussen het technisch nieuwere en superieure glasvezel en een oudere maar nog goed werkende coaxkabel terwijl de prijs gelijk of bij glasvezel soms zelfs nog lager is. Ja, dan is de keuze voor een groeiend aantal consumenten al snel gemaakt.
Plafond
Het concurreren op prijs kan er voor zorgen dat Ziggo minder abonnees verliest en mogelijk zelfs het tij kan keren. En dus het aantal abonnees weer kan laten stijgen. Maar lagere prijzen zijn voor Ziggo moeilijk. Niet alleen om de gulzigheid van de aandeelhouders te kunnen blijven stillen. Door de schuldenlast moet VodafoneZiggo veel rente betalen. En de renteafdracht is door het minder gunstige mondiale economische klimaat in de afgelopen jaren fors gestegen. Het gebruik van het coaxnetwerk zorgt ook voor extra kosten. In delen van het verzorgingsgebied zijn de kabels al meer dan 40 jaar oud. En komen in bepaalde gevallen voor vervanging in aanmerking. Daarnaast zijn energiekosten van coax in de basis al hoger dan glasvezel. Om de abonnementsprijs aantrekkelijker voor consumenten en bedrijven aantrekkelijker te maken, moeten de aandeelhouders van VodafoneZiggo water bij de financieel goed smakende wijn doen. Tot heden is dit niet gebeurd, En dus staat Ziggo op dit moment spreekwoordelijk mat in het schaakspel met glasvezel.










