‘Einde lineaire televisie nadert’
Aanleiding voor deze opvallende uitspraak in De Groene Amsterdammer is een terugval van reclame-inkomsten. Die zijn bij NOS, RTL en Talpa TV gezamenlijk met vijf procent gedaald. Jarenlang waren de problemen op de advertentiemarkt niet echt merkbaar bij de tv-zenders. Maar plotseling bereikte de malaise de zenders vorig jaar alsnog. Sterk dalende kijkcijfers zorgden voor dalende reclame-inkomsten.
Mediaconsumptie
Dit heeft volgens Schmitz vooral met de veranderende manier van mediaconsumptie te maken. Het eerste mediaconsumptiemoment is voor veel Nederlanders niet langer tv of radio meer. Vaker wordt als eerste de telefoon of tablet gepakt. De veranderende mediaconsumptie is ook de reden waarom John de Mol persbureau ANP heeft gekocht, aldus Schmitz. Talpa Network is het nieuwe mediabedrijf van John de Mol. Binnen dit bedrijf worden onder meer Talpa TV met de tv-zenders SBS6, SBS9, Net5 en Veronica met de radiozenders 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica verenigd.