Einde ongecodeerd basispakket Caiway

Caiway is vandaag in Krimpen aan den
IJssel begonnen met het gereedmaken van het kabelnet voor een tweede aanbieder.
Hierdoor wordt een gedeelte van het basispakket nu gecodeerd uitgezonden.
Caiway staat er al lange tijd om
bekend dat het als één van de weinige tv-aanbieders in Nederland het
basispakket – inclusief HD-kanalen – ongecodeerd aan haar klanten aanbied. In
sommige verzorgingsgebieden van Caiway gaat daar in de komende maanden
verandering in komen. Reden hiervoor is dat Caiway haar kabelnetwerken gaat
opstellen voor een tweede aanbieder. Caiway heeft inmiddels met Rekam een
overeenkomst gesloten die het mogelijk maakt dat Rekam op diverse kabelnetten
van Caiway digitale televisie gaat aanbieden.
Vandaag komt daardoor een einde aan
het volledig ongecodeerd basispakket van Caiway in Krimpen aan den IJssel.
Wanneer men daar het volledige basispakket wil bekijken, dient met voor bepaalde
zenders een Caiway-smartcard te gebruiken. In Krimpen aan den IJssel blijft vanaf
vandaag nog wel een analoog zenderpakket van 15 tv-kanalen en een digitaal
zenderpakket van eveneens 15 tv-kanalen ongecodeerd beschikbaar. Het
ongecodeerde digitale pakket is voor de tien landelijke Nederland tv-kanalen
zowel in SD als HD-kwaliteit ongecodeerd beschikbaar. Daarnaast is het analoge
en ongecodeerd digitaal zenderpakket aangevuld met de verplicht door te geven
must-carry tv-kanalen.
Klanten in Krimpen aan den IJssel zijn
reeds gewend aan het gebruik van een smartcard. Zij hadden van Stichting
Krimpen aan den IJssel een smartcard in bezit. Deze smartcards worden nu
vervangen door een smartcard van Caiway. Ook dient men vanaf vandaag de
netwerkwaarden voor digitale televisie te wijzigen naar de frequentie 338 MHz
met de aanvullende parameters netwerkID 2222, modulatie 64QAM en
symboolsnelheid 6875 KS/s. Caiway-klanten in Krimpen aan den IJssel zijn in de
voorgaande weken per brief over de wijziging ingelicht. Wie nog vragen over de
gewijzigde situatie op het kabelnet in Krimpen aan den IJssel heeft, kan via het
telefoonnummer 088 2249 123 contact met de klantenservice van Caiway opnemen.
Via twitter is de klantenservice via @Caiway te bereiken.
Met het openstellen van het kabelnetwerk loopt Caiway ook op dit gebied op andere kabelbedrijven in Nederland. Het openbreken van de kabelnetwerken van de twee grootste kabelaars in Nederland - Ziggo en UPC - liep verleden jaar stuk bij de beroepsrechter.