ESPN raakt grip op eredivisierechten kwijt: Disney vindt bod te gortig
Disney Nederland – waar ESPN onderdeel van is – is teruggefloten door het Amerikaanse hoofdkantoor van Disney Group. Dit is op zijn beurt weer onderdeel van The Walt Disney Company. Dit bedrijf is het laatste jaar verliesgevend geweest en voert op dit moment een grote bezuinigingsronde door. Dit betekent dat jaarlijks minimaal drie miljard op de kostenpost contentrechten bespaard moet worden. Ook worden 7.000 werknemers ontslagen. Dit melden De Telegraaf en sportmarketeer Chris Woerts in het tv-programma Vandaag Inside.
Geen garantie
Het eerdere bod dat Disney Nederland voor ESPN deed - een gegarandeerde afdracht van 168 miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten na medio 2025 voor een periode van tien jaar - krijgt hierdoor geen goedkeuring van Disney Group. Ook de afgesproken verdeling van eventuele winst – 80 procent voor Eredivisie CV en 20 procent voor Disney – wordt niet door de Amerikaanse eigenaar geaccepteerd. De afwijzing is een tegenvaller voor de eredivisieclubs verenigd in Eredivisie CV, dat op weg leek om maandag 5 juni met een hamerslag de uitzendrechten meerjarig te verkopen aan de huidige rechtenhouder Disney.
Consortium
Het bod van het consortium van tv-providers KPN, VodafoneZiggo (Ziggo), Delta Fiber (Delta en Caiway) en T-Mobile blijft staan. Dit consortium heeft een gegarandeerde afdracht van 180 miljoen euro per jaar in het vooruitzicht gesteld bij een contract met de duur van zeven jaar met een optie van vijf jaar. De providers willen alle wedstrijden van de Eredivisie, KNVB Beker, Keuken Kampioen Divisie en Eredivisie voor vrouwen live uitzenden. Het consortium belooft ook alle huidige medewerkers en productiefaciliteiten van ESPN over te nemen. Hierdoor blijft voor de kijker alles hetzelfde en verandert alleen de naam van de zender en het logo in beeld.
Overleg
Eredivisie CV en het consortium van tv-providers gaan nog deze week opnieuw met elkaar in gesprek. Ook wordt met Disney Nederland deze week nog overleg gevoerd. Aan de hand van deze gesprekken wordt beslist of maandag 5 juni een besluit over de uitzendrechten wordt genomen, of dat dit besluit wordt uitgesteld. Overigens heeft het consortium van providers al aangekondigd dat bij een nieuwe deal met Disney Nederland (ESPN) toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wordt gevraagd de overeenkomst te onderzoeken omdat er geen openbare biedingsprocedure heeft plaatsgevonden.