1. Nieuws

    Eurosport kent geschiedenis van doorgifteproblematiek

    De strijd tussen diverse tv-exploitanten en de eigenaren van Eurosport is niet nieuw. In het verleden is de zender soms jarenlang niet op belangrijke netwerken te zien geweest.
    Jan-Hein Visser
    1 mei 2017
    comments 6
    Eurosport kent geschiedenis van doorgifteproblematiek

    Deze week drijven diverse aanbieders van televisiesignalen en Discovery Communications, de eigenaar van zenders als Discovery Channel, Animal Planet, TLC, ID én Eurosport, de onderhandelingen over nieuwe doorgiftecontracten op de spits. Reden is dat Discovery de tarieven flink wil verhogen én de meeste zenders in het basispakket wil. Dat leidt tot tariefstijgingen die exploitanten onaanvaardbaar vinden. Veelgehoord vanuit Discovery Communications is het argument dat de duur aangekochte Olympische Spelen het prijskaartje zouden moeten verantwoorden. De exploitanten brengen vervolgens naar voren dat zenders als Discovery en Animal Planet inhoudelijk lang niet meer de zenders van weleer zijn. Ziggo-kijkers zitten niet in de gevarenzone. Mede door de goede contacten tussen moederbedrijf Liberty Global en Discovery is Ziggo, net als zusterbedrijf Telenet in België, voorlopig van een goede deal voorzien.

     

    Eurosport vaker van de kabel

    Toch waren het juist de netwerken van het huidige Ziggo, namelijk die van UPC, waar enkele jaren terug nog flink werd gesteggeld over doorgifte van Eurosport. Toen de sportzender nog geen eigendom van Discovery was, speelde ook al het probleem over de vergoeding die de zender wilde en waar tegenover moest staan dat de zender in het basispakket wilde. Om die reden zijn indertijd heel wat rechtszaken gevoerd en zaten steden als Amsterdam en Rotterdam voor langere tijd geheel zonder doorgifte van de sportzender. Net als nu het geval is bij M7 Group S.A. en Delta wilden de exploitanten hun klanten daarmee behoeden voor te hoge prijsstijgingen.

     

    Zenders mobiliseren boze kijker

    Ook net als nu riep Eurosport toen de kijker op om te gaan protesteren om zo de exploitanten alsnog onder druk te zetten. Wat wel ontbreekt ten opzichte van de huidige situatie is dat indertijd ook een programmaraad doorgifte kon afdwingen. Daardoor kwam Eurosport in de meeste gevallen tegen de gevraagde prijs alsnog in het basispakket terecht. In het huidige medialandschap en na het opheffen van de programmaraden laat de overheid het aan de aanbieders zelf over om overwegingen te maken die voor hun concurrentiepositie de meest gunstige zijn. Daarbij speelt de verhouding tussen de prijsstelling en het aanbod een grotere rol dan ooit.

    EurosportDeltaCanalDigitaalUPCZiggoKabelkabeldistributieProgrammaraadZeelandTelenetOlympische SpelenDiscovery ChannelTLCAnimal Planet

    Reacties

  1. TV-TIP The Bold and the Beautiful

    The Bold and the Beautiful
    RTL 8 om 17:35 uur
    Zoe en Reese hebben een vader-dochtergesprek over Reese's gevoelens voor Taylor. Hope wil voordat de baby komt nog op vakantie met Liam en gaat met hem naar Catalina Island. Baby Kelly krijgt cadeautjes.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:00 uur
    Daan heeft een geheime ontmoeting op een afgesproken locatie. Nina twijfelt als Lucas zichzelf als kinderoppas van Max opwerpt. Kimberly baalt dat ze alleen reacties krijgt van macho's en dubieuze types.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)