Eurosport stelt wielrenliefhebbers teleur

Eurosport heeft in Nederland en België van alle belangrijke Italiaanse wielrenwedstrijden de exclusieve uitzendrechten in bezit. Hieronder bevindt zich ook het meerdaagse sportevenement Giro d’Italia. Wielrenliefhebbers moeten dus op Eurosport afstemmen om deze Italiaanse wedstrijden live te kunnen kijken. Bij andere belangrijke wielerwedstrijden kan men ook kiezen de koers live en zonder reclameonderbrekingen bij de publieke omroepen NPO (NOS) en VRT (Sporza) te bekijken.
Reclame
Ook dit weekend waren op sociale media weer klachten over de onderbrekingen voor het uitzenden van reclame bij de wielerkoers Milaan – San Remo. Op enkele momenten waren om het kwartier onderbrekingen van het live verslag. Het laatste uur van de koers onderbrak Eurosport het live verslag echter niet. Uit het oogpunt van Eurosport is dit begrijpelijk. Eigenaar Discovery, Inc. (Discovery Network) heeft vorig jaar vele miljoenen euro’s voor de exclusieve uitzendrechten van de Italiaanse wielerwedstrijden betaald. Alleen op deze manier kan de investering terugverdiend worden. Wielrenliefhebbers lijken aan de nieuwe realiteit te moeten wennen. Door verdere commercialisering van het wielrennen is de kans groot dat in de toekomst bij nieuwe verdeling van uitzendrechten deze vaker exclusief aan een commerciële zender verkocht gaan worden. Milaan - San Remo wist, mogelijk door de vele reclameonderbrekingen en sterke concurrentie op andere sportzenders, iets meer dan 200.000 kijkers te bereiken. Dit aantal is vrijwel gelijk met vorig jaar.