‘Formule 1 trekt tot 2,5 miljoen kijkers bij Viaplay’

Het is voor het eerst dat Viaplay kijkersaantallen openbaar maakt met betrekking tot uitgezonden live sportevenementen. Marco Zwaneveld – head of sports van Viaplay Nederland – laat aan GPblog weten dat de Formule 1 tussen de 1,5 en 2,5 miljoen Nederlandse kijkers bereikt via Viaplay. Het is onduidelijk of het om unieke kijkers gaat of dat Zwaneveld het aantal streamstarts van alle activiteiten van een Formule 1-weekend bij elkaar heeft opgeteld. Eveneens onbekend is of bij het genoemde cijfer de kijkers van het lineaire kanaal Viaplay Xtra zijn meegerekend.
Ziggo Sport
Het lijkt ondenkbaar dat het genoemde aantal kijkers wordt bereikt bij een enkele Formule 1-race. Formule 1 werd de afgelopen jaren bij Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal uitgezonden. Bij Ziggo Sport lag het aantal kijkers gemiddeld net iets onder de 1,5 miljoen kijkers. Dit kanaal werd door kabelbedrijf Ziggo echter zonder extra kosten aan alle klanten aangeboden. Bij bij alle overige providers bleef het aantal kijkers via het kanaal Ziggo Sport Select van betaalzender Ziggo Sport Totaal gemiddeld ver onder de 500.000 steken. Tot 2,5 miljoen kijkers bij een enkele Formule 1-race bij Viaplay lijkt dus uitgesloten te zijn.
Abonnees
Technisch lijkt dit aantal ook onmogelijk. Viaplay heeft volgens eigen meldingen rond 750.000 abonnees in Nederland. Per abonnement kan maximaal op twee apparaten gelijktijdig naar content gekeken worden. Als alle Viaplay-abonnees met het maximale aantal apparaten gelijktijdig naar Formule 1 zouden kijken, komt het aantal maximaal op 1,5 miljoen uit. Het is daarnaast onduidelijk of Viaplay wel over kijkcijfers van het lineaire kanaal Viaplay Xtra beschikt. Alleen de providers zelf kunnen meten hoeveel interactieve decoders op dit kanaal afstemmen. Deze informatie is bedrijfsgevoelig en wordt niet snel aan andere partijen bekendgemaakt.