Formule1 in Nederland via BBC in HD te zien

In ieder geval meer dan 1 miljoen
Nederlandse huishoudens hebben de mogelijkheid om de Formule1 in HD-kwaliteit te
bekijken. De Britse publieke omroep BBC zendt op haar HD-kanalen BBC HD en BBC
One HD alle races van het wereldwijd populaire Formule1 uit.
Vandaag maakte Totaal TV al bekend dat
via de Duitse betaaltelevisieaanbieder Sky Deutschland de Formule1 al in HD te
zien zou zijn. Daarbij was nog geen officiële bekendmaking van de stap naar HD
van de Formule1 door de FOM. Deze organisatie exploiteert de uitzendrechten van
de Formule1. In de loop van de dag heeft de FOM ook officieel bevestigd dat de
Formule1 voor televisieaanbieders, zowel op het open net als achter de decoder,
in HD-kwaliteit beschikbaar komt. De inkoopkosten van het HD-signaal zijn voor
de televisiezenders echter wel hoger.
Vandaag werd ook bekend dat de BBC de
Formule in vanaf de eerste race van het raceseizoen 2011 in HD-kwaliteit gaat
uitzenden. Dit gaat via de HD-kanalen BBC HD en BBC One HD gebeuren. Bij BBC HD
gaat het om de nationale versie van BBC HD. Speciaal voor buiten het Verenigd
Koninkrijk heeft de BBC een aangepaste versie van BBC HD beschikbaar. In
Nederland en Vlaanderen hebben televisieaanbieders echter de beschikking over
de nationale versie van BBC HD. Hierdoor kan men via diverse kabelaanbieders,
bijvoorbeeld Caiway, naar de Formule1 in HD kijken. De twee grootste kabelaars van
Nederland, Ziggo en UPC, hebben BBC HD nog niet aan het HD-zenderaanbod
toegevoegd. De verwachting is dat de druk van de HD-abonnees bij deze kabelaars
om BBC HD te gaan doorgeven in aanloop van de eerste Formule1 race gaat
toenemen.
Ondanks dat naast Caiway alleen enkele
kleinere televisieaanbieders BBC HD doorgeven kunnen met zekerheid toch meer
dan 1 miljoen huishoudens naar de Formule1 in HD kijken. Zowel BBC HD als BBC
One HD zijn ongecodeerd via de Astra2-satelliet, op 28,2 graden oost, te
ontvangen. Omdat in Nederland meer dan 1 miljoen huishoudens zijn die op één of
andere manier naar satelliettelevisie kijkt en de Astra2-satelliet in Nederland
ook met een kleinere schotelantenne goed te ontvangen is kan een groter
gedeelte van de Nederlandse huishoudens naar de Formule1 in HD kijken. De
schotelantenne moet voor satellietontvangst van de BBC natuurlijk wel staan uitgericht
op de Astra2-satelliet.
Of de Formule1 in Nederland bij RTL 7
in HD-kwaliteit te zien is op dit moment nog niet bekend. Dit jaar voerde RTL 7
bij het onderdeel Formule1 wel bezuinigingen door. Zo mocht commentator Olav
Mol niet meer met het Formule1-circus meereizen. Wegens kostenbesparing moest
Mol commentaar vanuit de studio in Hilversum geven.





