FOX: Impact verdwijnen FOXlife beperkt

Gisteren bracht Totaal TV het nieuws naar buiten dat FOX International Channels Benelux op 31 december met de distributie van FOXlife stopt. Namens FOX Networks Group geeft Maarten van Rooijen duidelijkheid waarom de zendergroep deze beslissing heeft genomen. De impact van de beslissing is volgens Van Rooijen beperkt aangezien de zender niet door alle aanbieders wordt doorgegeven en dan ook nog eens voornamelijk verpakt in een pluspakket. "FOXlife heeft daarmee een lage penetratie in de Nederlandse huishoudens", aldus de FOX-woordvoerder.
Geen verdere wijzigingen
Van Rooijen benadrukt om misverstanden te voorkomen dat de beslissing om met FOXlife te stoppen verder geen enkele relatie heeft met andere zenders binnen de zendergroep. Het gaat hier om de zenders FOX, FOX Sports, National Geographic, Nat Wild en 24Kitchen. "Daar gaan we gewoon mee door. Sterker nog; door dit besluit kunnen we daar juist nog meer focus op leggen en het succes van deze zenders verder ontwikkelen en laten groeien", aldus Van Rooijen.
Aanbieders kunnen er niets aan doen
Het besluit om te stoppen met FOXlife is door zendergroep FOX Networks Group gemaakt. Deze stopt na de laatste uitzenddag op 31 december de aanvoer van de zender naar aanbieders als Ziggo, KPN, Caiway en CanalDigitaal. De aanbieders die FOXlife - in welke abonnementsvorm dan ook – doorgeven, kunnen er niets aan doen dat zij vanaf 2017 FOXlife niet meer aan klanten kunnen aanbieden. Het besluit om met FOXlife te stoppen, komt niet als een verrassing. De zender stopte vorig jaar al de activiteiten in Vlaanderen. Eerder dit jaar werd aan Nederlandse aanbieders door FOX al kenbaar gemaakt dat op termijn de zender ook in Nederland zou gaan stoppen. Daarbij werd echter nog geen concrete datum genoemd. Nu blijkt dat het doek voor FOXlife op de laatste dag van 2016 valt.