Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    FOX Sports: ACM eist dezelfde voorwaarden voor Ziggo en KPN

    Veel eerder dan verwacht is het steekspel rond een nieuwe distributieovereenkomst voor betaalzender FOX Sports bij Ziggo begonnen.
    Jarco Kriek
    13 mei 2020
    comments 18
    Blijft AZ volgend seizoen bij Ziggo op FOX Sports te zien?
    Foto ProShots

    Het steekspel tussen VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing – onderdeel van Disney – is begonnen. Inzet van beide partijen is het behouden van de kanalen van FOX Sports op het kabelnetwerk van Ziggo na 31 juli. De huidige overeenkomst loopt op deze datum af. VodafoneZiggo wil graag verlengen op basis van het oude verdienmodel. Hierbij krijgt Ziggo een doorgiftevergoeding voor elk daadwerkelijk FOX Sports-abonnement dat aan klanten wordt verkocht. Disney wil dat ook VodafoneZiggo overstapt naar het nieuwe verdienmodel dat al sinds 2016 voor andere aanbieders als KPN, Canal Digitaal en T-Mobile geldt – namelijk een verplichte maandelijkse afdracht voor alle klanten die bij een distributeur of aanbieder een abonnement kopen.

     

    ACM

    Het financieel verschil tussen beide verdienmodellen is dermate groot dat VodafoneZiggo stelt dat dit bedrag niet goed of zelfs helemaal niet terugverdiend kan worden. Het mediabedrijf dreigt dan ook de stekker uit de doorgifte van FOX Sports te trekken. Aan de andere kant zegt FOX Sports via woordvoerder Maarten van Rooijen in een reactie tegen marktonderzoeker Telecompaper dat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlangt dat alle providers op basis van dezelfde voorwaarden moeten worden bediend. Met andere woorden: als Disney in de onderhandelingen met VodafoneZiggo water bij de wijn doet en de financiële voorwaarden afzwakt, dan moet dezelfde hoeveelheid water ook bij alle andere providers bij de wijn gedaan worden. En dienen dus lopende overeenkomsten aangepast te worden.

     

    Eredivisie

    Van Rooijen stelt tegen Telecompaper dat vooralsnog een verschil van inzicht bestaat over de waarde die VodafoneZiggo het Eredivisievoetbal toekent. Dit lijkt volgens de woordvoerder een periodiek terugkerend verschijnsel te zijn dat opkomt tegen het moment dat de einddatum van de distributieovereenkomst in zicht komt. Het doel van de betaalzender blijft om het Eredivisievoetbal voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken.

     

    Overstappen

    Disney hoopt derhalve dat FOX Sports op basis van dezelfde voorwaarden als nu bij andere providers gelden bij Ziggo zichtbaar blijft. Als dit niet het geval blijkt te zijn dan zijn er volgens FOX Sports voor de voetballiefhebbers die nu FOX Sports bij Ziggo kijken voldoende alternatieven om bij andere providers als KPN en T-Mobile toch naar het Eredivisievoetbal te kijken. Al heeft dit scenario volgens de woordvoerder zeker niet de voorkeur van de betaalzender.

    DisneyDisney BeneluxEredivisie Media & MarketingEMMFOX SportsEredivisievoetbaldoorgiftedoorgiftevergoedingdistributiedistributieovereenkomstdistributievergoedingEredivisiebelastingZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-MobileconcurrentieconcurrentiestrijdoverstappenAutoriteit Consument & MarktACM

    Reacties