1. Nieuws

    FOX Sports houdt vast aan voetbalkanaal in basispakket

    De opschudding die deze week rond de nieuwe distributieovereenkomsten van FOX Sports is ontstaan, komt door het plan van de betaalzender voor een voetbalkanaal in het basispakket.
    Jarco Kriek
    24 juli 2016
    comments 42
    FOX Sports houdt vast aan voetbalkanaal in basispakket
    Foto: ANP

    De opschudding die deze week rond de nieuwe distributieovereenkomsten van FOX Sports is ontstaan, komt door het plan van de betaalzender voor een voetbalkanaal in het basispakket.


    De spanning rond nieuwe distributieovereenkomsten van FOX Sports werd vorige week door Totaal TV openbaar gemaakt. KPN spande een kort geding tegen FOX Sports aan. Beide partijen hielden zich op de vlakte over de werkelijke reden van de gang naar de rechter. Eredivisie Media & Marketing CV – eigenaar van FOX Sports – liet in een reactie weten dat men goede hoop heeft dat er met diverse aanbieders snel nieuwe overeenkomsten worden gesloten. KPN was meer open en stelde dat de nieuwe overeenkomst vanwege een substantiële prijsverhoging slecht voor hun klanten is. Ook vindt het telecombedrijf dat er onderscheid tussen verschillende – vergelijkbare – aanbieders wordt gemaakt.

    Voetbalkanaal in digitaal basispakket

    Geen enkele aanbieder wil inhoudelijk op de problemen met de nieuwe overeenkomst zeggen. Bronnen melden Totaal TV echter dat naast KPN nog veel meer aanbieders te maken hebben met een op 1 augustus aflopende distributieovereenkomst. Mocht er voor deze datum geen nieuwe overeenkomst zijn dan is de kans groot dat bij deze aanbieders de doorgifte van FOX Sports al dan niet tijdelijk gestaakt wordt. Het grote struikelpunt bij de lopende onderhandelingen is een voorwaarde waardoor het kanaal FOX Sports 1 in het digitale basispakket aan alle klanten aangeboden dient te worden.

    Voetbalkanaal kost twee euro

    FOX Sports lijkt dus bij de nieuwe overeenkomsten vast te houden aan een eerder door De Telegraaf gepubliceerd plan voor een voetbalkanaal in het digitale basispakket.  Aanbieders lieten al eerder weten niets in dit plan te zien. Het wordt gezien als het door de strot van de kijker duwen van voetbal. Er hangt ook een stevig prijskaartje aan. Aanbieders moeten rond de twee euro per abonnee per maand voor dit voetbalkanaal betalen. Dit houdt in dat het basispakket van aanbieders die een nieuwe overeenkomst  met FOX Sports sluiten met minimaal de inkoopprijs van het voetbalkanaal verhoog moet worden.

    Jaarlijkse prijsverhoging

    Daarnaast is er in de nieuwe overeenkomst een nieuwe inkoopprijs opgenomen voor de overige kanalen van FOX Sports die in een betaalabonnement worden aangeboden. Tevens zou er jaarlijkse vaststaande prijsverhogingen in de overeenkomst staan die het kanaal FOX Sports in de komende jaren voor aanbieders – en waarschijnlijk dus ook hun klanten – duurder maakt. Aanbieders hebben ook andere praktische problemen. De nieuwe overeenkomst moet op1 augustus ingaan maar men moet een prijsverhoging minimaal een maand van tevoren aan klanten bekendmaken. Hierdoor kan een nieuwe abonnementsprijs op zijn vroegst op 1 september ingaan.

    Strijd KPN en Ziggo

    Dat KPN vindt dat er onderscheid tussen aanbieders wordt gemaakt, komt omdat een deel van de aanbieders nog doorlopende overeenkomsten heeft. Deze aanbieders hoeven dus een voetbalkanaal voorlopig niet in het digitale basispakket aan te bieden. Een gevolg hiervan is dat deze aanbieders de abonnementsprijs niet hoeven te verhogen. Ziggo zou een van de aanbieders met een nog doorlopende distributieovereenkomst zijn. KPN is bang dat het verplicht doorgeven van het voetbalkanaal in het basispakket tot klantverlies gaat leiden.

    Drie miljoen aansluitingen

    Voor ongeveer drie miljoen aansluitingen moeten deze week nieuwe distributieovereenkomsten voor FOX Sports afgesloten worden om deze zender na 1 augustus in het zenderaanbod te houden. Mochten alle aanbieders akkoord gaan met de doorgifte van een voetbalkanaal in het basispakket levert dit FOX Sports jaarlijks een omzet van rond de zeventig miljoen euro op. Daar staat dan wel tegenover dat het aantal abonnees van het betaalabonnement minder kan worden. En de samenvattingsrechten van de Eredivisie minder waard kunnen worden omdat veel Eredivisie-wedstrijden live op een open net-kanaal bij aanbieders te zien zijn.

    KPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP The Devil Wears Prada

    The Devil Wears Prada
    om 06:10 uur
    Verfilming van Lauren Weisbergers gelijknamige bestseller, waarin ze schriftelijk wraak neemt op de tirannieke Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour, bij wie ze haar carrière begon. Streep is geweldig als de naar Wintour gemodelleerde baas van modeblad Runway. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, kleineert en schoffeert ze haar personeel, onder wie haar kersverse assistente Hathaway en rechterhand Tucci. Een heerlijke lichtgewicht film, waarin oppervlakkigheid tot kunst wordt verheven en de acteurs met zichtbaar plezier hun werk doen.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)