FOX Sports meer in spagaat dan Ziggo: Toekomst Eredivisie op het spel?
Eredivisie Media & Marketing CV (EMM) is het bedrijf dat de uitzendrechten van de Eredivisie in en buiten Nederland exploiteert. Onder dit bedrijf – dat voor 51 procent in bezit is van Disney – valt ook betaalzender FOX Sports. EMM onderhandelde tot voor kort met VodafoneZiggo over een nieuwe distributieovereenkomst voor Ziggo. Dit kabelbedrijf is onderdeel van VodafoneZiggo en levert in ruim 53 procent van de Nederlandse huishoudens de aanvoer van het tv-signaal. Robin Kroes is strategisch directeur bij VodafoneZiggo en maakte gisteren op NPO Radio 1 bij Humberto Tan bekend dat de onderhandelingen met Disney vastzitten en daarom dus ook zijn gestopt. Er zit een groot gappend gat tussen de prijs die Ziggo voor doorgifte van FOX Sports Eredivisie wil betalen en de vraagprijs van EMM. Ziggo wil jaarlijks tientallen procenten meer dan de huidige afdracht betalen. EMM eist een prijsverhoging van maar liefst 300 procent. Veel te veel in de ogen van VodafoneZiggo, dat dreigt FOX Sports bij Ziggo op 1 augustus op zwart te zetten. Het is menens, blijkt uit de woorden van Kroes. EMM moet anders praten anders gaat FOX Sports 100 procent zeker uit het aanbod van Ziggo.
Onderhandelingen
Natuurlijk passen de uitspraken van de VodafoneZiggo-directeur goed binnen het onderhandelingsspel dat wordt gespeeld. Het is blufpoker op hoog niveau. Natuurlijk wil VodafoneZiggo FOX Sports en het live Eredivisievoetbal binnen het aanbod van Ziggo houden. Meer dan 300.000 klanten van Ziggo kopen op dit moment een abonnementsvorm van FOX Sports. Ziggo zit dus in een spagaat. Het volharden van het eigen standpunt – een verhoging van tientalen procenten van de afdracht – kan ervoor zorgen dat de huidige FOX Sports-abonnees overwegen over te stappen naar bijvoorbeeld KPN of T-Mobile die de kanalen van FOX Sports wel doorgeven. EMM speelt op dit sentiment in en stelt dat de FOX Sports-klanten bij Ziggo vanaf 1 augustus naar een andere distributeur kunnen overstappen. En in de huidige dynamische markt voor vaste diensten zit geen enkele aanbieder te wachten op een leegloop van tienduizenden klanten, of mogelijk nog veel meer. EMM roept echter voetballiefhebbers die tevens Ziggo-abonnee zijn op een dergelijke overstap naar een andere distributeur te overwegen als FOX Sports daadwekelijk op zwart gaat.
Blufpoker
Spierballentaal van EMM en Disney namens FOX Sports. Maar hoe groot zijn die spierballen eigenlijk? Een kleine rekensom leert dat het meer blufpoker is dan dat het spierballen zijn. Stel voor dat VodafoneZiggo de doorgifte bij Ziggo stopt en driehonderdduizend abonnees van Ziggo naar een andere aanbieder overstappen. Dan verliest EMM de huidige inkomsten van ruim veertig miljoen euro die het jaarlijks van Ziggo ontvangt. Daar staat dan een veel kleinere inkomstenstroom van 9,4 miljoen op jaarbasis (€2,60 x 12 x 300.000) via andere distributeurs tegenover. EMM verliest dus meer dan dertig miljoen per jaar aan inkomsten afkomstig van de Nederlandse tv-rechten van de Eredivisie. Hierdoor verdampt de winst van de betaalzender. En omdat Eredivisie CV voor meer dan veertig procent aandeelhouder van EMM is, wordt ook het winstdeel van Eredivisie CV minder. Mocht dit tot een verlies bij FOX Sports leiden dan kan dit in het uiterste geval ertoe leiden dat de jaarlijkse afdracht aan de Eredivisie – nu rond 90 miljoen euro – minder wordt. VodafoneZiggo stelt dat het voorstel dat bij de onderhandelingen door hen op tafel is gelegd, zorgt voor financiële onderbouwing van tv-gelden voor betaald voetbalclubs. Daarnaast kan FOX Sports een gezonde winst maken. En dat betekent ook een winstuitkering voor aandeelhouders van EMM, en dus ook Eredivisie CV.
Internet
De vraag is echter of daadwerkelijk 300.000 klanten Ziggo de rug gaan toekeren. In een groot deel van het verzorgingsgebied van Ziggo is naast het kabelnetwerk van VodafoneZiggo alleen het koperdraadnetwerk van KPN beschikbaar. Via dit koperen netwerk leveren inderdaad aanbieders als KPN, T-Mobile en Online.nl tv en internet inclusief de kanalen van FOX Sports. Maar een nadeel van koperdraad is dat het vaak veel langzamer internet kan leveren dan Ziggo via de kabel doet. De vraag is dan ook of de huidige FOX Sports-abonnees bij Ziggo willen overstappen als bij een nieuwe aanbieder veel langzamere internet via koperdraad geleverd wordt. De kans is aanwezig dat deze klanten bij Ziggo diensten blijven afnemen en naar een andere manier gaan zoeken om naar live Eredivisievoetbal te kijken. De stap naar een illegaal IPTV-abonnement lijkt dan wellicht dichterbij dan ooit. Ondanks dat dit af te raden is omdat men zich dan met criminele organisaties inlaat. Hoe minder klanten Ziggo vaarwel zeggen, des de groter het financiële verlies voor EMM en dus ook Disney en Eredivisie CV als aandeelhouders. Daarnaast is het niet uitgesloten dat juist klanten van bijvoorbeeld KPN en T-Mobile naar Ziggo overstappen omdat het kabelbedrijf geen Eredivisiebelasting voor alle abonnees wenst te betalen.
Spagaat
Kort gezegd: voor beide partijen is er alles aan gelegen dat overeenstemming betreffende een nieuwe distributieovereenkomst wordt bereikt. Duidelijk is wel dat beide partijen – de één meer dan de ander – water bij de wijn moet doen. De spagaat waarin EMM zit, lijkt echter groter dan de spagaat waarin VodafoneZiggo zich bevindt. Daarbij speelt ook dat de distributieovereenkomst met KPN en andere distributeurs volgend jaar na vijf jaar afloopt. Een nieuwe distributieovereenkomst met Ziggo zorgt ervoor dat het vrijwel zeker is dat KPN, T-Mobile en anderen volgend jaar de overeenkomst gaan verlengen. Houdt EMM de poot stijf en verdwijnt FOX Sports bij Ziggo dan worden de onderhandelingen met andere distributeurs ook een stuk moeilijker. Uiteindelijk kan dit in het meest extreme geval de toekomst van het betaald voetbal in een moeilijker vaarwater brengen.