FOX Sports profiteert van nieuwe voetbalstrategie KPN
Dat KPN het kanaal FOX Sports 1 in het basispakket levert, betekent dat het huishoudenbereik fors wordt uitgebreid. Gedurende het vorige voetbalseizoen kon in rond de miljoen huisgezinnen zonder extra tv-abonnement naar FOX Sports 1 – en dus de belangrijkste wedstrijden uit de Eredivisie – gekeken worden. Sinds eind juli is dit huishoudenbereik door de beslissing van KPN naar drie miljoen uitgebreid. Dit is overigens nog steeds een miljoen minder dan het digitale basiskanaal Ziggo Sport dat kabelbedrijf Ziggo in het basispakket (DKTV abonnement) aan alle klanten met onder meer live buitenlands voetbal en Formule 1 levert.
Reclame
Voor FOX Sports betekent het uitbreiden van het huishoudenbereik niet alleen dat het komende seizoen alle kijkcijferrecords gaan sneuvelen. Een ander voordeel is dat door de uitbreiding van het huishoudenbereik het voor adverteerders aantrekkelijker wordt om op FOX Sports 1 te adverteren. Het is al langere tijd mogelijk om te adverteren tijdens de live uitzendingen op dit kanaal. FOX Sports kan de prijs voor uitgezonden reclameseconden door het grotere huishoudenbereik flink opvoeren. Dit betekent meer inkomsten voor de betaalzender.
FOX Sports 1
Wellicht nog belangrijker voor meer inkomsten is de vernieuwde invulling van FOX Sports 1. Op dit kanaal zijn nog wel wedstrijden van de topclubs Ajax, PSV en Feyenoord te zien, maar dat is minder frequent dan in voorgaande seizoenen. De topclubs zijn hierdoor meer op de kanalen FOX Sports 2 en FOX Sports 3 te bekijken. Hiervoor is een FOX Sports Eredivisie-abonnement nodig. Omdat KPN echter deze abonnementsvorm heeft geschrapt, dienen klanten van dit telecombedrijf het FOX Sports Compleet abonnement te kopen. Hiermee kan naar alle kanalen – ook de internationale – gekeken worden. Het FOX Sports Compleet abonnement valt echter gedeeltelijk buiten de overeenkomst waarbij door distributeurs voor elke abonnee een vast bedrag per maand aan FOX Sports betaald moet worden. Bronnen melden Totaal TV dat naast deze standaardvergoeding voor ieder verkocht FOX Sports Compleet abonnement een extra toeslag aan de betaalzender betaald dient te worden. De nieuwe KPN voetbalstrategie zou in dit geval dus ook voor extra inkomsten voor de betaalzender zorgen.