FOX Sports stopt ondersteuning Smart TV en Apple TV
Wedstrijden uit de Eredivisie zijn op grotere beeldschermen zoals de televisie in woon- en slaapkamer met voldoende beeldkwaliteit vanaf nu alleen nog via de televisie of (bruikleen)decoder aangesloten op een kabel-, koperdraad- of glasvezelnetwerk te zien. FOX Sports is namelijk deze week gestopt met een online app voor Smart TV-televisies van de fabrikanten LG en Samsung alsmede de app voor online mediaspelers Apple TV HD en Apple TV 4K. FOX Sports blijft wel de apps voor tablet en smartphone - zowel iOS, iPadOS en Android – ondersteunen. Met deze apps kunnen wel videobeelden – bijvoorbeeld live uitgezonden wedstrijden – naar een groter beeldschermen met de streamingdiensten Chromecast en Airplay – verzonden worden. Dit wordt ook wel casten genoemd.
Aanpassing
FOX Sports stelt in een verklaring dat het stoppen van de ondersteuning van de apps voor Smart TV en Apple TV het directe gevolg van een technische aanpassing van het door FOX Sports gebruikte online platform is. Dat deze apps niet meer ondersteund worden, past echter ook goed in het straatje van distributeurs. Wie nu in een goede beeldkwaliteit het Eredivisievoetbal buiten de huiskamer in een ander vertrek in de woning wil bekijken, komt in veel gevallen bij de eigen tv-distributeur uit waar in sommige gevallen een extra smartcard of een bruikleendecoder tegen een maandelijkse meerprijs gehuurd dient te worden. Ook wordt op deze manier accountsharing van het FOX Sports-abonnement bemoeilijkt.
Abonnement
Een FOX Sports-abonnement is al meer dan vier jaar alleen bij een distributeur van lineaire tv-diensten te koop. In eerste instantie verkocht FOX Sports eigen OTT-abonnementen direct en zonder tussenkomst van een distributeur aan klanten. Hier kwam verandering in toen FOX Sports het nieuwe verdienmodel ontwikkelde waarbij de distributeur voor iedere abonnee – ook al kijkt men niet naar of koopt geen FOX Sports-abonnement – een vast maandelijks bedrag als doorgiftevergoeding van de distributeur verlangt. KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en vrijwel alle overige aanbieders betalen deze hoge doorgiftevergoeding aan FOX Sports-eigenaar Eredivisie Media & Marketing (EMM). Ziggo onderhandelt op dit moment met EMM over een nieuwe distributieovereenkomst.