‘FOX Sports verliest veel klanten bij Ziggo’
Het mogelijk zelfs fors klantverlies van FOX Sports bij Ziggo lijkt het directe gevolg van de coronacrisis. In de periode van medio maart tot eind mei zond FOX Sports alleen herhalingen van eerder uitgezonden voetbalwedstrijden uit. Wel waren diverse nieuwe documentaires – onder meer van de Amerikaanse sportzender ESPN – te bekijken. Inmiddels is op FOX Sports de Duitse Bundesliga live te volgen. Maar in ieder geval tot september zijn geen officiële Eredivisiewedstrijden live op de betaalzender te zien. Direct na het begon van de coronacrisis concludeerde Totaal TV op basis van berichten op sociale media en internetfora van distributeurs al dat de coronacrisis de betaalzender veel klanten heeft gekost.
Ziggo
Hoeveel Ziggo-klanten het aanvullende FOX Sports-abonnement hebben opgezegd, is niet duidelijk. Maar het gaat mogelijk zelfs om enkele tienduizenden klanten. Zonder exacte aantallen te noemen, was het Marjolijn van Oordt – de nieuwe directeur communicatie bij VodafoneZiggo – die aan De Telegraaf liet weten dat het aantal Ziggo-klanten dat een FOX Sports-abonnement koopt tot onder de 300.000 is geslonken. “Maar het kan niet zo zijn dat de ruim vier miljoen bij ons aangesloten huishoudens allemaal moeten meebetalen om het voetbalkanaal aan minder dan 300.000 abonnees door te geven”, tekende De Telegraaf namens Van Oordt op. Het is overigens normaal dat een klein deel van de klanten van betaalzenders als FOX Sports en Ziggo Sport in de zomermaanden het abonnement tijdelijk opzeggen omdat het aanbod van live sport geringer is.
FOX Sports
Met de huidige overeenkomst betekent het – mogelijk tijdelijk – klantverlies bij Ziggo dat de inkomsten voor Eredivisie Media & Marketing (EMM) ook minder worden. VodafoneZiggo betaalt nu voor iedere Ziggo-klant die daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement koopt een bepaalde maandelijkse afdracht. In de nieuwe overeenkomst wil EMM voor iedere Ziggo-klant – ongeacht deze wel of geen FOX Sports-abonnement koopt – een vast bedrag van VodafoneZiggo ontvangen. Dit betekent feitelijk een prijsverhoging van de inkoopprijs voor VodafoneZiggo die richting de driehonderd procent gaat. EMM vindt een dergelijke prijsverhoging niet buitensporig omdat andere distributeurs – waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile – al vier jaar volgens dit inkoopmodel de afdracht voor FOX Sports betalen.
Abonnement
Uitgaande van de woorden van Marjolein van Oordt koopt minder dan acht procent van de Ziggo-klanten een FOX Sports-abonnement. Tot nu toe werd uitgegaan dat ongeveer tien procent van de klanten van distributeurs een abonnement voor deze betaalzender koopt.