Fusie RTL en Talpa nog ver weg
ACM ziet op dit moment bij meerdere onderdelen beren op de weg die een snelle goedkeuring voor de fusie blokkeren. Het gaat om de onderdelen adverteren, distributie en producenten. RTL en Talpa dienen daarom een vergunning voor de fusie aan te vragen. Hierna begint de toezichthouder een diepgaand onderzoek naar de drie geconstateerde knelpunten. Dit onderzoek neemt enige tijd in beslag.
Distributie
ACM is bang dat distributeurs als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile hogere doorgifteprijzen moeten betalen als RTL en Talpa als één partij onderhandelingen ingaan. Dit kan uiteindelijk ertoe leiden dat het tv-abonnement voor consumenten duurder wordt. De mogelijk te grote marktmacht op de advertentiemarkt van een gezamenlijk RTL/Talpa baart ACM eveneens zorgen. De moederbedrijven van RTL Nederland en Talpa bezitten daarnaast zelf productiebedrijven. ACM wil verder onderzoeken of na een fusie voldoende opdrachten voor onafhankelijke producenten overblijven.