Fusie RTL en Talpa van de baan: kansen voor Ziggo?
De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network werd in de zomer van 2021 aangekondigd. Toezichthouder ACM moest echter nog wel toestemming geven. Verwacht werd dat dit afgelopen zomer al zou gebeuren, maar er kwam uitstel omdat diverse marktpartijen zoals DPG Media en de Bond van Adverteerders bezwaren hadden tegen de fusie. Een zogenoemde remedie, waarbij de reclameactiviteiten van Talpa Network bij Mediahuis ondergebracht zouden worden, heeft ACM onvoldoende kunnen overtuigen om alsnog toestemming voor de fusie te geven. De bedrijven moeten nu zelfstandig verder.
Nieuwe spelers
Het lijkt echter aannemelijk dat RTL Nederland en/of Talpa Network toenadering gaan zoeken tot andere bedrijven om hun activiteiten gezamenlijk voort te zetten. België geldt in de tv- en mediamarkt vaak als voortuin van nieuwe ontwikkelingen. Met de Belgische markt als voorbeeld zijn er kansen voor bedrijven als DPG Media en VodafoneZiggo – eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – om hun Nederlandse activiteiten uit te breiden.
DPG Media
Voor DPG Media is het een uitgelezen kans om de Nederlandse tv-markt te betreden. Televisie is een ontbrekende factor in de huidige Nederlandse activiteiten van het Belgische mediabedrijf. In België is DPG Media als eigenaar van VTM actief op zowel de lineaire als OTT tv-markt. DPG Media is op de Nederlandse radiomarkt regelmatig marktleider met de zender Qmusic.
VodafoneZiggo
Maar de huidige situatie kan ook voor VodafoneZiggo aanleiding zijn om naar Belgisch voorbeeld als contentaanbieder de tv- en radiomarkt te betreden. Op dit moment biedt VodafoneZiggo met betaalzender Ziggo Sport Totaal al content aan providers als KPN, T-Mobile, Delta en Caiway. Naar voorbeeld van de Play-zenders van het Belgische zusje Telenet – VodafoneZiggo en Telenet hebben in Liberty Global dezelfde belangrijke aandeelhouder – kan door een samenwerking met RTL Nederland of Talpa Network de Nederlandse tv-markt binnen het non-premium aanbod worden betreden. In het geval van een samenwerking met Talpa Network kan het mediabedrijf ook in de Nederlandse radiomarkt stappen.
Content
Dat content belangrijk is voor VodafoneZiggo blijkt uit de aankoop van de uitzendrechten van alle Europese UEFA voetbalcompetities voor clubteams. Ook heeft VodafoneZiggo de ambitie uitgesproken voor aankoop van de uitzendrechten van het Nederlandse Eredivisie voetbal vanaf medio 2025. Eigen lineaire open net kanalen kunnen bij de nu ingezette weg een belangrijke ondersteuning zijn. Het verruimen van de focus van VodafoneZiggo op andere marktsegmenten kan eveneens worden ingegeven door de grotere concurrentie die kabelbedrijf Ziggo op de providermarkt ondervindt door de snelle uitrol van glasvezel in Nederland. De synergie tussen het aanbieden van diensten als provider en contenteigenaar kan voor VodafoneZiggo een overweging zijn om de huidige situatie met het afketsen van de fusie goed te evalueren.
ACM
Maar de grote vraag is natuurlijk hoe ACM een mogelijke fusie of samenwerking tussen DPG Media of VodafoneZiggo met RTL Nederland of Talpa Network gaat beoordelen bij het verlenen van een toestemming. De Belgische markt is anders ingericht dan de Nederlandse. Het is daarom te makkelijk om te veronderstellen dat als dergelijke constructies in België zijn geoorloofd dat dit ook automatisch in Nederland tot goedkeuring zal leiden.