1. Nieuws

    Fusie Ziggo en Vodafone slecht voor consument

    De voorgenomen samenvoeging van Ziggo en Vodafone is slecht voor Nederlandse consumenten. Dat is tenminste de conclusie van een onderzoek van Conclusr Research.
    Jarco Kriek
    3 maart 2016
    comments 19
    Fusie Ziggo en Vodafone slecht voor consument

    De voorgenomen samenvoeging van Ziggo en Vodafone is slecht voor Nederlandse consumenten. Dat is tenminste de conclusie van een onderzoek van Conclusr Research, zo meldt Glasvezelgids.


    Voor het onderzoek interviewde Conclusr Research 343 ICT-verantwoordelijke functionarissen van zowel grote als kleine organisaties in Nederland. Hieruit blijkt dat men verwacht dat de prijzen voor consumenten en bedrijven na de samenvoeging van Ziggo en Vodafone zullen stijgen. Door de inperking van concurrentie in de markt bestaat de kans op prijsopdrijving van abonnementen. Mochten Ziggo en Vodafone daadwerkelijk samengaan, ontstaat in Nederland feitelijk een duopolie waarbij twee partijen – Ziggo/Vodafone en KPN – zelfstandig een volledig aanbod van vaste - en mobiele diensten kunnen aanbieden.

    Goedkeuring ACM en Europa

    Ziggo-eigenaar Liberty Global en Vodafone hebben de intentie uitgesproken om de activiteiten in Nederland samen te voegen. Beide bedrijven willen dit proces voor het einde van dit jaar beginnen. Het moet hiervoor echter eerst toestemming van de Nederlandse mededingingsautoriteit Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Europese Commissie hebben. Mogelijk dat beide aan de fusie van Ziggo en Vodafone aanvullende voorwaarden stellen. Hierbij kan onder meer aan het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo voor externe bedrijven gedacht worden. Ziggo en Vodafone zijn tegen het openbreken van het kabelnetwerk.

    ZiggoVodafoneLiberty GlobalKPNduopolieconcurrentieprijsprijsopdrijvingabonnementenabonnementsprijstriple playquad playtelefoonbellentelefonievastmobieltvtelevisieinternetglasvezelkabelDSLkoperkoperdraadADSLVDSLsamenwerkingfusieNederlandtelecomtelecombedrijf

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)