Gaan providers naar ACM om eredivisierechten?
Het leek een uitgemaakte zaak. Met een bod van 168 miljoen euro per jaar was Disney Nederland de belangrijkste kandidaat voor de aankoop van de uitzendrechten van het Eredivisievoetbal. Tot het Amerikaanse hoofdkantoor het Nederlandse aankoopplan en het daaraan gekoppelde bod hard van tafel veegde. Plots was er bij Eredivisie CV – de koepelorganisatie van eredivisieclubs – iets meer serieuzere aandacht voor een bod van een consortium van providers bestaande uit VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Delta Fiber (Delta en Caiway) en T-Mobile. Dit consortium biedt Eredivisie CV een gegarandeerd bedrag van 180 miljoen euro per jaar. Klanten van deze providers hoeven niet bang te zijn dat bij acceptatie van dit bod de abonnementsprijs fors omhoog gaat. De providers betalen op dit moment namelijk al een dergelijk bedrag aan Disney als doorgiftevergoeding voor de kanalen van ESPN.
Exclusiviteit
Eredivisie CV besloot op 5 juni om nog geen besluit te nemen over de verkoop van de uitzendrechten vanaf het seizoen 2025/2026. Goed nieuws voor de providers, zo lijkt het op het eerste gezicht. Maar schijn bedriegt. De kans is aanwezig dat het consortium van providers en mogelijke andere geïnteresseerden nog dertien maanden moeten wachten voordat ze echt met Eredivisie CV mogen onderhandelen over de uitzendrechten. In de huidige uitzendrechtenovereenkomst staat namelijk dat Disney tot juli 2024 exclusief met Eredivisie CV mag onderhandelen over verlenging van de uitzendrechten.
ACM
Dit kan voor providers reden zijn om deze exclusiviteitsbepaling ter beoordeling voor te leggen aan mededingingsautoriteit Autoriteit Consument & Markt (ACM). Disney zou eventueel bewust de verkoop kunnen vertragen om te bekijken wat de marktsituatie over een jaar is zonder dat daarbij de mogelijkheid aanwezig is dat andere geïnteresseerden hen buitenspel kunnen zetten door eerder tot een onderhandelingsresultaat te komen. Ook kan ACM worden gevraagd of het tegen de regels is dat er geen publieke tender voor de verkoop van de uitzendrechten openbaar is gemaakt. Het consortium van providers heeft eerder al laten weten de gang naar ACM niet uit te sluiten.