Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Gaan Ziggo en KPN minder abonnementen verkopen?

    De kans bestaat dat providers als Ziggo, KPN en T-Mobile minder abonnementen gaan verkopen. Dit heeft te maken met veranderend kijkgedrag.
    Jarco Kriek
    13 juni 2022
    comments 2
    Gaan Ziggo en KPN minder abonnementen verkopen?
    Foto Getty Images

    Uit onderzoek van Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat het kijkgedrag van de Nederlander snel aan het veranderen is. Hierdoor wordt er minder lineair tv gekeken, en steeds meer online. Dit heeft gevolgen voor de verkoop van lineaire tv-abonnementen door tv-providers. Klanten van onder meer Ziggo, KPN en T-Mobile maar ook alle andere aanbieders van lineaire tv kiezen voor het opzeggen van dure aanvullende tv-abonnementen, en steeds vaker doen ze ook het basis tv-abonnement de deur uit. Als vervanging voor het lineaire tv-abonnement kan gekozen worden voor de OTT-abonnementen van NLZIET en Canal Digitaal. Op deze manier kan toch online naar live tv worden gekeken.

     

    Minder lineair

    SKO berekende dat in de maand mei het live lineair kijken in de huiskamer met maar liefst 21 procent is afgenomen. Gemiddeld werd 100 minuten live lineair gekeken, aangevuld met 27 minuten uitgesteld lineair kijken. Daarnaast wordt 40 minuten per dag video on demand (VOD) gekeken. Hierdoor kwam de totale kijktijd uit op 167 minuten. NPO behaalde met 38 procent het grootste marktaandeel, gevolgd door RTL Nederland (29 procent) en Talpa Network (18 procent).

    SKOkijkonderzoeklineairtvtelevisieonlineZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobileCanal DigitaalNLziet

    Reacties