Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Gaat Viaplay beeldkwaliteit sport verbeteren?

    Viaplay heeft uitgelegd waarom de prijs van het abonnement vanaf maart wordt verhoogd. En Viaplay zou Viaplay niet zijn als ook deze uitleg niet weer voor onduidelijkheid zou zorgen.
    Jarco Kriek
    27 januari 2023
    comments 2
    Gaat Viaplay beeldkwaliteit sport verbeteren?
    Foto Getty Images

    Viaplay verhoogt de abonnementsprijs €3,50 of €2,00 per maand bij afname van respectievelijk een jaar- of maandabonnement. De nieuwe maandprijzen €13,99 (bij een jaarabonnemment) en €15,99 (maandabonnement) gelden vanaf nu al voor nieuwe abonnees. Bestaande abonnees betalen de nieuwe prijs vanaf maart. Wie bij Ziggo het Viaplay-abonnement afneemt, gaat vanaf 1 maart €15,99 per maand betalen. KPN berekent de nieuwe maandprijs alleen aan klanten die na 1 maart via deze aanbieder een Viaplay-abonnement afsluiten. Wie vóór 1 maart al een Viaplay-abonnement koopt, gaat pas vanaf 1 juli €15,99 per maand betalen.

     

    Content

    Viaplay heeft inmiddels uitleg gegeven over de redenen waarom de prijsverhoging plaatsvindt. "Sinds onze succesvolle lancering in Nederland zijn we premiumcontent blijven toevoegen, zowel lokale als internationale scripted en non-scripted films en series, samen met meer sportrechten. Om de ontwikkeling en investering in ons product voort te zetten en onze klanten de beste digitale ervaring en beschikbare inhoud te bieden, passen wij onze prijzen aan." De uitleg is zowel begrijpelijk als opvallend. Inderdaad is het aanbod verder uitgebreid. Maar opvallend is de prijsverhoging omdat de streamingdienst minder dan een half jaar geleden nog plechtig beloofde dat in 2023 de abonnementsprijs niet zou stijgen. En toen was al bekend dat er meer films en series gemaakt werden en het sportrechtenpakket zou worden uitgebreid.

     

    Beter beeld?

    In de uitleg van Viaplay valt één term in het bijzonder op, namelijk ‘de beste digitale ervaring’. Velen zullen hierbij direct denken aan het verbeteren van de beeldkwaliteit. Viaplay kreeg in zijn eerste jaar in Nederland vooral kritiek over de geleverde beeldkwaliteit. Door een lage bandbreedte was de beeldervaring voor een deel van de abonnees onvoldoende. Dit deel van de abonnees denkt bij ‘de beste digitale ervaring’ waarschijnlijk direct aan betere beeldkwaliteit. Viaplay heeft echter op geen enkele wijze bevestigd dat de beeldkwaliteit wordt verbeterd. De term ‘de beste digitale ervaring’ kan daarom beter worden ingeschat als een uitgekiende marketingterm. Immers: iedereen ervaart dingen anders. Het aanbieden van sporten als Formule 1 en voetbal in een betere HD of 4K-beeldkwaliteit ligt dus jammer genoeg niet voor de hand.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstprijsverhogingabonnement

    Reacties