Geadresseerde huis aan huis-reclame KPN over 'nieuw netwerk' met VDSL halve waarheid

KPN voert omvangrijke en zonder twijfel kostbare reclamecampagnes met direct mailings en op een schaal die geen enkele telecomprovider hanteert. Huis aan huis worden folders met uitgebreide informatie over een VDSL-upgrade verspreid met na een paar weken nog een kaart als reminder. In Ridderkerk valt deze campagne nu naadloos samen met die van Efiber, dat de inwoners probeert te winnen voor glasvezel.
Sneller internet via oude kopernetwerk
KPN voert de internetsnelheden in steeds meer plaatsen op door wijkkasten, die zijn aangesloten op de glasvezel-backbones, naar VDSL op te waarderen; een opvolger van het aloude ADSL. Volgens de folders van KPN ligt bij de geadresseerden zelfs 'een nieuw netwerk in de straat' maar die bewering als dusdanig is in heel wat gevallen helemaal niet waar. Vanuit de wijkcentrale naar huis betreft het in alle gebieden waar geen glasvezel FTTH wordt aangelegd een huisaansluiting op het oude kopernetwerk. En dat legt het bijna altijd af tegen bijvoorbeeld het Ziggo coaxkabelnetwerk en al helemaal tegenover glasvezel aan huis. Toch zijn na een upgrade met VDSL techniek nu veel hogere internetsnelheden mogelijk. Volgens KPN is dan maximaal 200 MB down en 10 MB upload beschikbaar.