1. Nieuws

    Gebruik internet via glasvezel neemt vlucht

    Ziggo is nog altijd de grootste speler in Nederland op het gebied van breedband-internet via de kabel. Toch nadert het aantal huishoudens met glasvezel-internet intussen het miljoen.
    Jan-Hein Visser
    31 maart 2016
    comments 6
    Gebruik internet via glasvezel neemt vlucht
    Foto: ANP
    Ziggo is nog altijd de grootste speler in Nederland op het gebied van breedband-internet via de kabel. Toch nadert het aantal huishoudens met glasvezel-internet intussen het miljoen.

    Telecompaper berekende dat Nederland eind 2015 ruim zeven miljoen breedbandaansluitingen telt. De groei daarvan kwam vooral voor rekening van glasvezel en voor een klein deel de kabel dat met 0,1 procent groeide. Kabel is nog altijd de meest gebruikte breedbandvariant met bijna 3,3 miljoen aansluitingen. Ziggo wist in het vierde kwartaal slechts zesduizend nieuwe klanten aan te sluiten, maar is nog wel de grootste met 43,4 procent marktaandeel. KPN volgt Ziggo en komt op 40,7 procent. Dat is voor KPN ten opzichte van 2013 geen groei en ten opzichte van 2014 slechts 0,2 procent groei. KPN probeert daarom meer breedband-aansluitingen te slijten door met allerlei nieuwe technieken uit het verouderde DSL-kopernetwerk meer capaciteit te halen.

    Sterke groei glasvezelgebruik

    Glasvezel is het hardst gegroeid. Via diverse providers hebben in Nederland zowat een miljoen huishoudens internet via deze supersnelle netwerken aan huis. In een jaar tijd is het aandeel zelfs met bijna dertig procent gegroeid. Die groei komt niet alleen voor rekening van KPN, maar vooral ook van de CIF netwerken. Ziggo heeft geen glasvezel aan huis, maar het hele hoofdnetwerk bestaat wel uit glasvezel en dat garandeert snel internet.
    ZiggoKPNCIFBreedbandInternetGlasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.