Geen reclame en storende logo’s grote voordelen online kijken
Online kijken via abonnementsdiensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime Video en NLziet neemt in Nederland steeds meer toe. Dit is duidelijk zichtbaar in enkele onderzoeken waarbij het aantal kijkminuten dat lineair naar tv wordt gekeken elke week verder daalt. De daling verloopt sneller dan analisten een jaar geleden hadden voorspeld.
NLziet
De belangrijkste reden om minder lineair tv te kijken, is de reclame die op tv-zenders wordt uitgezonden. De programma’s worden volgens menig Nederlander te vaak voor reclame onderbroken. Ook zijn reclameblokken volgens velen te lang. Een goed alternatief om reclamevrij naar programma’s van NPO, RTL en Talpa TV te kijken, is online streamingdienst NLziet. Voor €7,95 per maand kunnen de meeste programma’s van de twaalf belangrijkste zenders van deze zendergroepen vrijwel direct na lineaire tv-vertoning tot 365 dagen teruggekeken worden. Dit kan in de beste beeldkwaliteit – meestal HD – maar vooral ook reclamevrij. Voor het live volgen van nieuws en sport kan met NLziet ook live - maar dan wel met reclameomderbrekingen - naar de zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTLZ, SBS6, SBS9, Net5 en Veronica gekeken worden. Veel cordcutters – dit zijn kijkers die het traditioneel tv-abonnement bij distributeurs als Ziggo en KPN hebben opgezegd en alleen nog online via internet kijken – zien in NLziet een ideale goedkopere vervanging van het traditionele tv-abonnement. Nadeel is wel dat alleen naar content van NPO, RTL en Talpa TV gekeken kan worden.
Beeldlogo
Een andere reden voor sommige Nederlanders om meer online te gaan kijken, zijn de soms grote en daardoor storende beeldlogo’s. Bij Nederlandse zenders zijn soms in meer dan twee hoeken van het beeldscherm logo’s van bijvoorbeeld zender, omroep of content dat wordt uitgezonden te zien. Bij online streamingdiensten is dit – behalve bij live uitgezonden content – vrijwel nooit het geval.