1. Nieuws

    Geen samenwerking, maar oorlog RTL en Talpa

    De bedoeling van John de Mol was een goede samenwerking tussen RTL Nederland en zijn mediabedrijf Talpa Network. Van samenwerking is voorlopig geen sprake: het is oorlog.
    Jarco Kriek
    17 januari 2019
    comments 4
    Geen samenwerking, maar oorlog RTL en Talpa
    Foto ANP

    De periode rond de kerstdagen speelden de afgelopen jaren een belangrijke rol in die omslag. Het is rond kerstmis 2017 als John de Mol besluit om de mogelijkheid tot een nauwe samenwerking met RTL Nederland te onderzoeken. De mediaondernemer is op dat moment enkele maanden volledig eigenaar van SBS Broadcasting, het huidige Talpa TV. En dus is De Mol eigenaar van de tv-zenders SBS6, SBS9, Net5 en Veronica. RTL Nederland is de belangrijkste concurrent van Talpa TV. En juist aan RTL levert John de Mol via de productietak van Talpa – op dat moment al eigendom van het Britse ITV – succesprogramma’s als The Voice of Holland, Ik hou van Holland en Dance Dance Dance. Het speelveld is veranderd. RTL moet als concurrent gezien worden. Maar in een harde strijd heeft John de Mol geen zin. De echte concurrent is, in zijn ogen, niet RTL, maar moet meer in buitenlandse internetbedrijven als Facebook, Google en Netflix gezocht worden.

     

    Samenwering

    Een samensmelting van Talpa TV en RTL Nederland is wettelijk in Nederland nog niet mogelijk. Dus bedenkt John de Mol rond kerstmis 2017 een plan waarbij beide zendergroepen gaan samenwerken. Het delen van tv-sterren en succesvolle programma’s staan in het plan centraal. Zoals De Mol deze week in De wereld draait door onthulde, bespreekt hij eind 2017 met Bert Habets en Sven Sauvé van RTL dit plan. Het antwoord op de vraag of samenwerking mogelijk is, volgt enkele weken later. Het antwoord? Negatief. RTL ziet geen voordelen in een samenwerking.

     

    Oorlog

    De sfeer slaat vanaf dat moment om. John de Mol wil van zijn tv-bedrijf – dat overigens een onderdeel van het nieuw Nederlands mediabedrijf Talpa Network is – een succes maken. Om succesvol te zijn, moet een harde concurrentiestrijd met RTL aangegaan worden. De (zakelijke) oorlog is begonnen. Gordon en zoon Johnny de Mol verlaten als eersten RTL en maken de overstap naar Talpa Network. Daarna volgt het Voetbal Inside-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen. Programma’s verhuizen ook van RTL naar Talpa. Zo zijn It Takes 2 en Dance Dance Dance vanaf dit jaar op SBS6 te zien. Maar echte oorlogstaal is hoorbaar als John de Mol in het NPO-programma Pauw voor het eerst openlijk bekendmaakt dat hij The Voice of Holland bij zijn eigen SBS6 wil onderbrengen. Dit zorgt ervoor dat ook juridisch de degens gekruist worden. Want bij het ‘wegkapen’ van RTL-sterren heeft De Mol altijd lopende contracten gerespecteerd en is met onderhandelen begonnen bij een naderend aflopend contract.

     

    Linda de Mol

    Het is een jaar later. Rond afgelopen kerst komt John de Mol op een punt om zijn zus Linda de Mol te vragen om de overstap naar Talpa Network te maken. Linda de Mol heeft het naar haar zin bij RTL. Maar ze heeft altijd gezegd dat familie prioriteit heeft. "Als John mij nodig heeft dan sta ik voor hem klaar", liet Linda al publiekelijk weten. John laat Linda weten haar nodig te hebben. SBS6 kan een kijkcijferkanon als Linda de Mol goed gebruiken. Eerst wordt de overstap van Wendy van Dijk naar Talpa Network bekendgemaakt. Enkele dagen later speelt John de Mol zijn belangrijkste troefkaart. Linda de Mol maakt de overstap naar het bedrijf van broer John bekend. De vooraf door John de Mol gewenste samenwerking met RTL is nu definitief op oorlog uitgedraaid. Met het wegkapen van Linda de Mol doet hij RTL meer pijn dan alle overgestapte tv-sterren en programma’s bij elkaar opgeteld.

    TalpaTalpa TVTalpa NetworkJohn de MolSBS6RTLRTL NederlandRTL 4samenwerkingtvtelevisieLinda de MolJohnny de MolWendy van Dijk

    Reacties

  1. TV-TIP Oceans

    Oceans
    RTL 4 om 07:00 uur
    Natuurliefhebbers likken hun vingers af bij deze fantastische documentaire. De makers verdwijnen letterlijk onder het wateroppervlak en laten een onbeschrijflijke schoonheid, mar ook een afschuwelijk toekomstbeeld zien, indien er niet snel iets wordt gedaan aan overbevissing, verontreiniging en andere ellende. Blij wordt je niet van deze confronterende film, die met een enkel beeld laat voelen wat Al Gore met een hele film probeerde uit te leggen. Moeder Natuur is wreed, maar de mens nog veel meer.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Zapp Awards 2019

    Zapp Awards 2019
    NPO 3 om 19:25 uur
    Zapplive-gezichten Klaas van Kruistum en Saskia Weerstand reiken live vanuit de vorstin in Hilversum voor het vierde jaar de Zapp Awards uit. Welke jeugdprogramma's, YouTubers, artiesten en presentatoren vallen er dit jaar in de prijzen en gaan met zo'n felbegeerde Award naar huis? En misschien nog wel belangrijker: wie wint dit jaar de Veer-in-je-reet Award?

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)