Geen zes gratis races en toch reclame bij Formule 1: is Viaplay betrouwbaar?
Als eerste speelt de belofte van zes Formule 1-races die in Nederland gratis en zonder Viaplay-abonnement te zien zouden zijn. Totaal TV heeft hier sinds juli regelmatig vragen over gesteld. Tot op heden is vanuit eigenaar Viaplay Group geen inhoudelijk antwoord gekomen. Ook na vragen van andere media heeft de Zweedse eigenaar de kaken stijf op elkaar gehouden.
Zes races
Bij de aankondiging in mei 2021 dat de uitzendrechten van de Formule 1 in 2022 voor minimaal drie jaar zouden overgaan van VodafoneZiggo (Ziggo Sport) naar Viaplay Group – toen nog opererend onder de naam Nordic Entertainment Group (NENT) – lieten zowel Viaplay Group als eigenaar van Formule 1 FOM afzonderlijk van elkaar in een persbericht weten dat in Nederland zes races per seizoen zonder abonnement zichtbaar zouden zijn, waarvan één free-to-air en de overige vijf free-to-view. De Dutch GP in Zandvoort werd met een sublicentie van Viaplay uitgezonden bij de NOS op NPO 1. Dit is de zogenaamde free-to-air uitzending. De Dutch GP meot namelijk op een 'open net-kanaal' uitgezonden worden, zo staat in de Mediawet te lezen.
VRT
In Nederland staat VRT in de lijst van must carry-zenders. Dit zijn zenders die tv-providers met meer dan 100.000 abonnees verplicht aan alle klanten bij het goedkoopste tv-abonnement moeten aanbieden. De Belgische Formule 1-race op Spa Francorchamps werd op het Belgische publieke kanaal Canvas uitgezonden. De vraag is of deze race als gratis race voor Nederland meegerekend kan worden. Strikt volgens de regels niet. VRT maakte voor deze uitzending geen gebruik van een sublicentie die door Viaplay Group werd verleend, maar van een licentie van de Vlaamse rechtenhouder van Formule 1. Het lijkt ook dat Viaplay niet vooraf de intentie heeft gehad om de Belgische race te scharen onder de noemer gratis race voor Nederland. Er wordt immers gesproken over één free-to-air race.
Ontknoping gratis?
Het lijkt zeer onzeker dat Viaplay Group de belofte van zes gratis Formule 1-races nakomt. Er staan namelijk op dit moment nog vijf races op de Formule 1-kalender van 2022. De eerste is komt weekend – over vier dagen dus al – in Japan. Viaplay Group heeft tot heden met geen enkele tv-zender afspraken gemaakt over met sublicentie uitzenden van alle in 2022 nog komende races. Anders was hier op dit moment al reclame voor gemaakt. Het gratis uitzenden via het eigen Viaplay-platform ligt om meerdere redenen niet voor de hand. Ook in dit geval had Viaplay hiervoor al ruim van tevoren reclame gemaakt. Een ander punt is dat het eigen platform nog steeds bij iedere Formule 1-race te kampen heeft met capaciteitsproblemen. Dit blijkt uit de vele meldingen over haperend en/of slecht beeld en het niet kunnen inloggen tijdens een race. Een toestroom van honderdduizenden extra streamstarts van gratis kijkers kan het Viaplay-platform zeker niet aan. De kans op het volledig bezwijken – ook voor betalende abonnees – ligt dan op de loer.
Reclame
Maar ook op een ander punt lijkt Viaplay plots een belofte vergeten te zijn. In een interview met GPblog liet Viaplay Group CEO Anders Jensen vóór de marktintroductie van Viaplay in Nederland nog vol trots weten dat Formule 1 reclamevrij aangeboden gaat worden. "We zijn een advertentievrij platform, dus tijdens de F1-sessies zullen geen reclames uitgezonden worden. Je betaalt gewoon per maand een bedrag." Wel voegde Jensen hieraan toe dat bij studioprogramma’s rondom de Formule 1 zoals bij voor- en nabeschouwingen mogelijk reclame zichtbaar zou zijn. Maar sinds enkele races ontsiert Viaplay het live beeldverslag van de Formule 1 met reclamebanners van bijvoorbeeld Carglass.
Betrouwbaarheid
Na dit alles kunnen we ons afvragen hoe betrouwbaar Viaplay-eigenaar Viaplay Group is. In ieder geval bij reclame is een belofte geschonden. Over het aanbieden van gratis races kan pas over enkele dagen een oordeel gegeven worden. Maar ook op andere punten ligt Viaplay Group onder een vergrootglas. Zo werd aan de Consumentenbond beloofd dat klachten van klanten zouden worden opgelost en dat er een compensatieregeling zou komen. Dit lijkt niet in alle gevallen gelukt. Het aantal klachten blijft na bijna een volledig Formule 1-seizoen nog relatief groot. En zeker nu het einde van de doorgifte van het lineaire kanaal Viaplay Xtra bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway in zicht lijkt, moet Viaplay technisch alle zeilen bijzetten om voor het begin van het komend Formule 1-seizoen het eigen platform technisch zo opgewaardeerd te hebben dat alle abonnees zonder problemen kunnen inloggen en met een goede beeldkwaliteit kunnen kijken naar de Formule 1. Beloftes dat dit wel goed gaat komen, moeten niet direct voor waarheid worden aangenomen. Dit blijkt wel uit de beloftes die in 2022 geheel of gedeeltelijk niet worden nagekomen.