Gemor onder trouwe klanten Ziggo en KPN luider
Acties als zes maanden het abonnement voor de helft van de prijs of tegen een vaste maandprijs waarbij de korting nog hoger is. Met dit soort aanbiedingen proberen aanbieders van de vaste diensten tv en internet nieuwe klanten te binden. Elk jaar veranderen honderdduizenden Nederlanders van leverancier van deze diensten. En met kortingsacties probeert iedere aanbieder een graantje van de ‘overstaptaart’ mee te snoepen. En dat zorgt voor gemor onder de trouwe klanten van deze aanbieders. De truc die veel trouwe klanten jaarlijks uitvoerden om het abonnement voor een jaar extra te verlengen tegen de op dit moment geldende kortingsactie voor nieuwe klanten gaat vaak niet meer op. Verlengen kan in veel gevallen nog wel maar de korting is minder dan dat nieuwe klanten krijgen.
Ziggo
Ziggo is in Nederland de grootste leverancier van tv en internet via een vast netwerk. Woordvoerder Hans den Heijer: “Zoals iedere provider zullen we iets extra's doen om nieuwe klanten te werven. Voor iedere bestaande klant geldt ongetwijfeld dat deze bij intreding als nieuwe klant ooit genoten heeft van een bepaalde wervingsactie. Voor bestaande klanten bieden we ook mooie extra's. Denk aan gratis snelheidsverhoging maar ook de extra benefits voor Ziggoklanten die ook Vodafone hebben. Voor deze 'converged' klanten stellen we bijvoorbeeld gratis extra data beschikbaar, een paar maanden gratis films en series via Ziggo Movies & Series of gratis sportpakket via Ziggo Sport Totaal.” Verder wijst Den Heijer op kanalen uit aanvullende tv-pakketten die tijdelijk voor alle klanten worden vrijgeschakeld. Dit gebeurde onlangs bij de kanalen van Film1 en Ziggo Sport Totaal. Op dit moment is NPO 1 Extra voor alle klanten zichtbaar. 192TV wordt vanaf 23 december meer dan week lang opengezet.
KPN
Bij KPN is een soortgelijk geluid te horen. Woordvoerster Renée Schnitzler: “Het is gebruikelijk in markten die met een abonnementsstructuur werken - zoals publicaties, energie en OTT-entertainment - om met tijdelijke actiekortingen nieuwe klanten aan te trekken. Ook KPN zet op die manier acties in. Het gaat dan om tijdelijke kortingen. Voor bestaande klanten hebben we een loyaliteitsprogramma - www.kpn.com/seaters - en kortingen als zij diensten combineren.” KPN houdt hierbij volgens Schnitzler goed de vinger aan de pols. “We doen regelmatig onderzoek naar de tevredenheid van onze klanten en onderdeel daarvan is ook hoe ze de prijsstelling ervaren. Klanten die hier vragen over hebben kunnen natuurlijk altijd bij ons terecht. Dan kunnen we met de klant kijken naar het pakket en wat ze wel en niet nodig hebben. Overigens kan je binnen KPN Hussel heel eenvoudig maandelijks je pakket aanpassen naar gelang je behoefte.”