Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Gepersonaliseerde reclame bij KPN maar voorlopig niet bij Ziggo

    KPN en Talpa Networks gaan samen gepersonaliseerde reclame testen. Dit gebeurt bij de zender SBS6, maar later volgen de andere zenders van Talpa TV, het voormalige SBS Broadcasting.
    Jarco Kriek
    26 september 2018
    comments 7
    Gepersonaliseerde reclame bij KPN maar voorlopig niet bij Ziggo

    De test met gepersonaliseerde reclame komt niet onverwacht. Enkele maanden geleden liet John de Mol in RTL Late Night al weten dat zijn bedrijf plannen had om deze stap te maken. De Mol ziet in gepersonaliseerde reclame een goed antwoord om lineaire tv voor mediagroepen en adverteerders interessant te houden nu meer mensen vaker online naar tv- en videocontent kijken. Gepersonaliseerde reclame wordt eerst op beperkte schaal op tv-zender SBS6 aan klanten van KPN Interactieve TV aangeboden. Daarvoor dient de betreffende klant overigens wel eerst vooraf toestemming te geven.

     

    Kijkgedrag

    De gepersonaliseerde reclame wordt mede op basis van kijkgedrag aan de klanten van KPN Interactieve TV aangeboden. Ook gegevens als geslacht, leeftijd en locatie uit de gepersonaliseerde Mijn KPN-omgeving worden na de toestemming gebruikt. Aan de hand van alle gegevens maakt KPN een profiel van het huishouden. KPN benadrukt dat deze profielen niet aan derde partijen – zoals adverteerders en tv-zenders – worden verstrekt. Ook kunnen klanten op elk gewenst moment een eerder gegeven toestemming weer intrekken. In eerste instantie gaat KPN de test met duizend werknemers van het eigen bedrijf uitvoeren.

     

    SBS6

    Als eerste wordt gepersonaliseerde reclame op beperkte schaal bij SBS6 aan deelnemende klanten door KPN aangeboden. Later in de test volgen de overige Talpa TV-zenders Veronica, Net5 en SBS9. Dat Talpa Networks de test met gepersonaliseerde reclame samen met KPN uitvoert, is geen verrassing. KPN is namelijk de grootste aanbieder waar deze test technisch uitgevoerd kan worden. De tv-decoders van alle klanten van KPN Interactieve TV zijn technisch in staat om gepersonaliseerde reclame aan te bieden. Dit komt onder meer omdat de zenders volledig via IP in de huiskamer van klanten worden geleverd. Bij Ziggo - de grootste tv-aanbieder van Nederland - wordt tv op dit moment nog via de broadcast uitzendstandaard DVB-C aan klanten geleverd. Hierdoor is het aanbieden van gepersonaliseerde reclame in veel gevallen niet mogelijk. Liberty Global - voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo waaronder Ziggo valt - liet vorige week bij de perspresentatie van het Horizon 4-platform weten geen plannen met gepersonaliseerde reclame in de directe toekomst in Nederland te hebben.

     

    Testperiode

    De huidige test van KPN en Talpa Networks loopt tot het einde van 2018. Als het resultaat van de test positief is, wil KPN in de eerste helft van 2019 gepersonaliseerde reclame officieel introduceren. KPN wil overigens ook op basis van de gemaakte huishoudenprofielen de klanten gepersonaliseerde kijktips gaan aanbieden.

    KPNTalpaTalpa NetworksTalpa TVSBS6SBS9VeronicaNet5Interactieve TVtesttestperiodepersonalisatiegepersonaliseerde reclametvtelevisietv-decoderkijkgedrag

    Reacties

  1. TV-TIP Zwarte Zwanen

    Zwarte Zwanen
    NPO 2 om 20:24 uur
    Ook in het achtste deel van Zwarte Zwanen duikt Cees Grimbergen in de wereld van oude sokken, niet behaalde rendementen en indexeringen.

    TV-TIP WK-Kwalificatie Voetbal (v): Nederland - Belarus

    WK-Kwalificatie Voetbal (v): Nederland - Belarus
    NPO 1 om 20:24 uur
    Vier dagen na de oefenpot tegen de Britten en een week voor de start van het EK kruist Oranje de degens met de dames van Belarus.

    Interview

    • *

      Tom Waes

      Reizen Waes wereldsteden

      Alle vrouwen willen met hem trouwen, alle mannen willen hem zijn en alle kinderen willen hem worden. We hebben het over presentator Tom Waes. Wat is zijn geheim?
      Reacties0 reactie(s)