Gepersonaliseerde reclame bij KPN maar voorlopig niet bij Ziggo

De test met gepersonaliseerde reclame komt niet onverwacht. Enkele maanden geleden liet John de Mol in RTL Late Night al weten dat zijn bedrijf plannen had om deze stap te maken. De Mol ziet in gepersonaliseerde reclame een goed antwoord om lineaire tv voor mediagroepen en adverteerders interessant te houden nu meer mensen vaker online naar tv- en videocontent kijken. Gepersonaliseerde reclame wordt eerst op beperkte schaal op tv-zender SBS6 aan klanten van KPN Interactieve TV aangeboden. Daarvoor dient de betreffende klant overigens wel eerst vooraf toestemming te geven.
Kijkgedrag
De gepersonaliseerde reclame wordt mede op basis van kijkgedrag aan de klanten van KPN Interactieve TV aangeboden. Ook gegevens als geslacht, leeftijd en locatie uit de gepersonaliseerde Mijn KPN-omgeving worden na de toestemming gebruikt. Aan de hand van alle gegevens maakt KPN een profiel van het huishouden. KPN benadrukt dat deze profielen niet aan derde partijen – zoals adverteerders en tv-zenders – worden verstrekt. Ook kunnen klanten op elk gewenst moment een eerder gegeven toestemming weer intrekken. In eerste instantie gaat KPN de test met duizend werknemers van het eigen bedrijf uitvoeren.
SBS6
Als eerste wordt gepersonaliseerde reclame op beperkte schaal bij SBS6 aan deelnemende klanten door KPN aangeboden. Later in de test volgen de overige Talpa TV-zenders Veronica, Net5 en SBS9. Dat Talpa Networks de test met gepersonaliseerde reclame samen met KPN uitvoert, is geen verrassing. KPN is namelijk de grootste aanbieder waar deze test technisch uitgevoerd kan worden. De tv-decoders van alle klanten van KPN Interactieve TV zijn technisch in staat om gepersonaliseerde reclame aan te bieden. Dit komt onder meer omdat de zenders volledig via IP in de huiskamer van klanten worden geleverd. Bij Ziggo - de grootste tv-aanbieder van Nederland - wordt tv op dit moment nog via de broadcast uitzendstandaard DVB-C aan klanten geleverd. Hierdoor is het aanbieden van gepersonaliseerde reclame in veel gevallen niet mogelijk. Liberty Global - voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo waaronder Ziggo valt - liet vorige week bij de perspresentatie van het Horizon 4-platform weten geen plannen met gepersonaliseerde reclame in de directe toekomst in Nederland te hebben.
Testperiode
De huidige test van KPN en Talpa Networks loopt tot het einde van 2018. Als het resultaat van de test positief is, wil KPN in de eerste helft van 2019 gepersonaliseerde reclame officieel introduceren. KPN wil overigens ook op basis van de gemaakte huishoudenprofielen de klanten gepersonaliseerde kijktips gaan aanbieden.