Gerucht: Viaplay en Ziggo krijgen Formule 1 concurrentie van Apple
Apple zou volgens de geruchten namelijk voor een bedrag van rond de 2 miljard euro per jaar de wereldwijde rechten van Formule 1 willen kopen. De koningsklasse van de autosport is in dat geval exclusief bij streamingdienst Apple TV+ te zien. Het is niet ondenkbaar dat er naast het Apple TV+ abonnement een duur extra abonnement moet worden afgesloten om Formule 1 te kunnen kijken. Apple biedt op dit moment bijvoorbeeld al Amerikaans MLS voetbal aan via een extra aanvullend abonnement.
Biedingsstrijd
Niet alleen in Nederland maar ook in tal van andere landen lopen de huidige uitzendrechtenovereenkomsten na het seizoen 2024 af. In Nederland werd een biedingsstrijd rond deze tijd verwacht. Uitzendrechteneigenaar FOM heeft het bieden echter voor onbepaalde tijd uitgesteld. Gedacht werd dat dit gebeurde om Viaplay meer lucht te geven om een financieel aantrekkelijker bod op tafel te kunnen leggen bij de biedingsstrijd met VodafoneZiggo. Dit Nederlandse mediabedrijf wil de uitzendrechten kopen om Formule 1 weer terug te halen naar kabelbedrijf Ziggo en betaalzender Ziggo Sport Totaal. Maar beide bedrijven moeten naar alle waarschijnlijkheid vanaf de zijlijn toekijken als Apple inderdaad een miljardenbod doet op de wereldwijde uitzendrechten van Formule 1.
Moeilijke tijden
Voor Viaplay is een dergelijk scenario waarin Apple de wereldwijde F1-rechten koopt zeer pijnlijk. Het haalt het fundament onder de Nederlandse tak van de streamingdienst vandaan, maar ook in andere landen waar het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group actief is speelt Formule 1 een belangrijke rol in het aanbod. Viaplay Group heeft dan ook moeilijke tijden in het vooruitzicht als de Amerikaanse techgigant daadwerkelijk de wereldwijde Formule 1 uitzendrechten bemachtigt.
Content
Sport gaat in de toekomst bij streamingdiensten een belangrijkere rol spelen in het contentaanbod. Het aantal beschikbare films en series wordt schaarser nu rechteneigenaren hun eigen streamingdiensten hebben gelanceerd. Ook het maken van eigen films en series wordt veel prijziger door nieuwe afspraken met schrijvers, regisseurs en acteurs. Hierdoor verschuift de exclusieve content meer in de richting van sportcompetities en sportevenementen.