Gerucht: ‘Viaplay wordt opnieuw twee euro per maand duurder’
Op sociale media wordt gemeld dat er er bij Viaplay-abonnementen die rechtstreeks bij Apple zijn afgesloten sprake is van een prijsverhoging van twee euro per maand bij de maandelijkse automatische verlenging vanaf medio juli. Maandelijks moet er dan €17,99 voor het Viaplay-abonnement worden betaald. Mocht deze prijs voor alle Nederlanders van toepassing worden, dan betekent dit dat Viaplay in een jaar tijd de prijs van zijn maandabonnementen met vier euro zou verhogen.
Providers
Een snelle rondgang in providerland maakt duidelijk dat bij hen nog niets bekend is over een mogelijke tweede prijsverhoging in 2023. In Nederland kan het abonnement niet direct alleen direct bij Viaplay worden afgesloten, maar ook via andere bedrijven. Dit kan bijvoorbeeld bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta, Caiway en Solcon. Gebruikers van de Apple-apparaten iPad, iPhone, Mac en online mediaspeler Apple TV HD/4K kunnen het Viaplay-abonnement via iTunes ook direct bij Apple afsluiten. Hier wordt de prijsverhoging door afnemers gemeld. Zoals structureel het geval is, reageert Viaplay niet op vragen.
Afdracht
Het is niet de eerste keer dat Viaplay in eerste instantie alleen een prijsverhoging via Apple naar buiten brengt. Dit gebeurde vorig jaar ook. Toen werd de prijsverhoging ontkend en ook niet doorgevoerd op het genoemde tijdstip. Enkele maanden later werd echter wel een prijsverhoging voor alle abonnees aangekondigd. De prijs van abonnement via het iTunes-platform van Apple is bij enkele betaaldiensten altijd hoger dan via andere platforms omdat de eigenaren van betaaldiensten een deel van het maand- of jaarbedrag aan Apple moeten afgedragen. Sommige online diensten bieden om deze reden hun abonnement niet meer via de Apple-platforms aan.
Zwaar weer
Viaplay maakte onlangs bekend dat de financiële resultaten tegenvallen. Hierdoor blijft de streamingdienst langer dan gedacht verliesgevend. Het Zweedse mediabedrijf heeft te maken met tegenvallende inkomsten uit tv- en radioreclame op de Scandinavische thuismarkt. Internationaal gezien heeft het bedrijf te kampen met abonneeverlies in landen waar het al enige tijd actief is, zoals Nederland. Dat het aantal internationale abonnees toch licht is gestegen naar bijna acht miljoen, komt doordat Viaplay als streamingdienst in onder meer het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten beschikbaar is gekomen. Voor deze marktintroducties heeft Viaplay Group wel fors voor moeten investeren.
@AutoriteitCM @viaplaysportnl mag toch niet zo maar alweer de prijs verhogen? Volgens mij is dat de tweede of derde keer al in 2023, doen ze dit nou omdat het op de beurs niet goed gaat? Zoeken jullie dit eens goed uit. #ViaPlayDarts #viaplayf1 #ViaplaySportNL #Viaplay pic.twitter.com/VZlvKgFgv5
— D. Schreve ???????????? (@D_Schreve) June 19, 2023