Gestage daling aantal tv-huishoudens zet door

Het aantal huishoudens met een traditionele tv-aansluiting blijft dalen, maar het betreft wel geringe percentages. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau Telecompaper kende Nederland in het derde kwartaal van 2018 7,46 miljoen huishoudens met een tv-abonnement. De verwachting is dat over dit gehele jaar de daling een half procent bedraagt. De komende jaren wordt een vergelijkbare daling voorzien. Dit wordt veroorzaakt door de 'cordcutters' maar ook door het stopzetten van analoge kabeltv. Ziggo is met ruim vijftig procent marktaandeel nog altijd verreweg de grootste provider. KPN zit ruim boven de dertig procent en dat is inclusief de bijna vijf procent aandeel van Digitenne. De kleinere providers Canal Digitaal en de combinaties T-Mobile/Tele2 en Delta/Caiway hebben ieder met Digitenne vergelijkbare marktaandelen. Het aantal tv-aansluitingen is nog steeds het grootst via de traditionele coax-kabel (bijna zestig procent), gevolgd door het koperdraadnetwerk van KPN (meer dan twintig procent). Glasvezel zit daar intussen niet meer zo ver onder met ruim vijftien procent.