1. Nieuws

    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller

    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats.
    Jarco Kriek
    13 march 2014
    comments 1
    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller
    Foto: ANP
    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats. KPN groeit op de tv-markt, kabelaars groeien op de internetmarkt.

    De marktwijziging wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) openbaar gemaakt in haar Telecommonitor. Alles-in-1-pakketten zijn oorzaak van marktwijziging. In Alles-in-1-pakketten worden ook steeds vaker meer diensten aangeboden. Het traditionele Alles-in-1-pakket bestaat uit digitale tv, internet en vaste telefonie. Kabelbedrijven bieden daarbij ook analoge tv als extra service aan. Dat geldt ook voor enkele serviceproviders die tv- en radiodiensten bij Glashart Media inkopen. Het gaat hierbij onder andere om Telfort en Vodafone. Sommige aanbieders – waaronder KPN – bieden in uitgebreidere Alles-in-1-pakketten ook mobiele telefoon- en internetdiensten aan. De ACM constateert dat kabelbedrijven als vanouds een sterke positie op de Alles-in-1-markt hebben en die sterke positie ook vasthouden. 

    KPN groeit door Alles-in-1

    KPN ziet het marktaandeel van de tv-markt volgens de ACM vooral groeien door grotere afname van Alles-in-1-pakketten. In de meeste gevallen kan Interactieve TV van KPN of haar dochterbedrijven XS4all, Telfort en Glashart Media alleen in combinatie met een telefoon- en internetabonnement worden afgenomen. Op dit moment kijken bijna twee miljoen tv-klanten waarvan 1,4 miljoen via KPN Interactieve TV. Iets minder dan zeshonderdduizend Nederlanders kijken via Digitenne naar tv-zenders. Dit aantal slinkt – mede vanwege het mindere aanbod – maandelijks. Inmiddels kijkt volgens de ACM 84 procent van de Nederlandse huishoudens digitaal naar tv. Alleen kabelbedrijven in Nederland bieden – met uitzondering van Caiway – nog analoge tv aan. 

    Vier procent groei

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat via de kabel van breedbandinternet gebruikmaakt, is met vier procent gestegen. De grootste stijging is voor internet glasvezel. Het aantal huishoudens verdubbelde in 2013 tot 457.000. De stijging van internet via kabel en glasvezel gaat ten koste van de internetaansluitingen via de koperdraad. Toch blijft dit met 3,2 miljoen internetaansluitingen een belangrijke speler op de Nederlandse telecommarkt. Kabelbedrijven krijgen het volgens de ACM wel moeilijker op de tv-markt. De concurrentie wordt heviger vanwege de opkomst van het Alles-in-1-aanbod via koperdraad en glasvezel. De verschillen bij het telefoonaanbod in Alles-in-1-pakketten zijn voor vaste telefonie gering.
    Alles-in-1triple playinternettelefoontelevisietvtelefonieZiggoKPNUPCCanalDigitaalCaiwayTele2overstappenACMAutoriteit Consument & Markt

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Game of Thrones Daenerys Targaryen Emilia Clarke

      3X GoT COMPLETE BOXSET!

      Game of Thrones is een spectaculair fenomeen zo groot als de zeven koninkrijken. De hitserie wist de afgelopen jaren miljoenen kijkers aan de buis te kluisteren. Naast het laatste achtste seizoen op dvd en blu-ray is ook de The Complete Series verkrijgbaar, een box met daarin alle seizoenen en vele extra’s. Totaal TV mag drie keer de blu-ray box weggeven.

    TV-TIP Onze jongens op Java

    Onze jongens op Java
    NPO 2 om 20:25 uur
    Nederland stuurde na de Tweede Wereldoorlog 120.000 militairs naar Indonesië om de nationalistische opstand neer te slaan. Coen Verbraak spreekt veertien Indiëveteranen, die voor het eerst hun verhaal vertellen.

    TV-TIP Inspector Banks

    Inspector Banks
    NPO 1 om 21:25 uur
    Inspector Banks komt niet verder met zijn zoektocht naar een moordenaar. Hij moet zijn denkpatroon doorbreken om toch de zaak op te kunnen lossen.

    Interview

    • Rico Verhoeven Badr Hari

      Rico Verhoeven

      Rico

      In de SBS6-reality-docu RICO wordt Rico Verhoeven gevolgd in het spannendste jaar van zijn leven. De voorbereiding op weg naar hét gevecht tegen Badr Hari vormt de rode draad van de serie.
      Reacties0 reactie(s)