1. Nieuws

    Glasvezel in één op de drie huishoudens

    In één op de drie huizen in Nederland is een glasvezelaansluiting aanwezig. In 2015 stagneerde het aantal huishoudens dat op een glasvezelnetwerk werd aangesloten enigszins.
    Jarco Kriek
    3 juni 2016
    comments 2
    Glasvezel in één op de drie huishoudens
    Foto: ANP

    In één op de drie huizen in Nederland is een glasvezelaansluiting aanwezig. In 2015 stagneerde het aantal huishoudens dat op een glasvezelnetwerk werd aangesloten enigszins. Het ging om tweehonderdduizend huishoudens. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.


    De verminderde groei van het aantal nieuwe glasvezelhuishoudens komt voornamelijk door een veranderende strategie van KPN. Het telecombedrijf richt zich meer op het opwaarderen van het koperdraadnetwerk waardoor snellere internetsnelheden aan klanten geleverd kunnen worden. Opwaarderen van het bestaande koperdraadnetwerk kost minder geld dan het aanleggen van nieuwe glasvezelnetwerken. De groei van het aantal glasvezelhuishoudens halveerde hierdoor van vierhonderdduizend in 2014 naar tweehonderdduizend in 2015. De meeste glasvezelnetwerken – tachtig procent - zijn eigendom van Reggefiber, een volledig dochterbedrijf van KPN.

    2,5 miljoen glasvezelhuishoudens

    In 227 van de 393 gemeenten in Nederland is er geheel of gedeeltelijk glasvezel in de huishoudens aanwezig. Het gaat hierbij om één op de drie huishoudens, dat in aantal gelijk staat aan 2,51 miljoen. Hiervan worden rond de miljoen glasvezelaansluitingen daadwerkelijk gebruikt voor het leveren van de vaste diensten tv, internet en telefoon. Reggefiber is met 2,16 miljoen aansluitingen de grootste exploitant van glasvezelnetwerken in Nederland. Telecompaper verwacht dat het aantal glasvezelhuishoudens de komende jaren blijft stijgen tot 3,8 miljoen in 2020.

    glasvezelFttHReggefiberCIFKPNkoperdraadkoperglasvezelnetwerktvtelevisieinternettelefoontelefoniebellenAlles-in-1alles in 1triple playhuishoudensglasvezelhuishoudensDSlVDSLinternetsnelheidInteractieve TVIPTV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)