Glasvezel nieuwe melkkoe voor KPN

KPN stelt in de toelichting op de financiële cijfers over 2019 dat in meer woningen een glasvezelaansluiting van het telecombedrijf voorhanden komt. In het vierde kwartaal van 2019 zorgde glasvezel voor de aanwas van 14.000 nieuwe breedbandklanten. KPN zegt te blijven investeren in glasvezel. Dit is nodig om het doel van minimaal een miljoen nieuwe glasvezelaansluitingen in woningen in de komende twee jaar te bereiken.
Tevreden klanten
Met glasvezel kan KPN niet alleen de strijd om de abonnee met concurrent VodafoneZiggo (Ziggo) goed aangaan. Glasvezel zorgt volgens KPN ook voor een grotere klanttevredenheid. KPN-klanten die via glasvezel vaste diensten kopen, blijven de aanbieder naar verwachting van het telecombedrijf meer trouw in vergelijking met wanneer diensten via koperdraad in de woning worden binnengebracht.
Inkomsten
Ook verwacht KPN dat klanten die via glasvezel vaste diensten kopen maandelijks meer geld bij het telecombedrijf spenderen. Dit komt omdat meer diensten zoals Interactieve TV en video on demand-producten worden gekocht. Ook verwacht KPN dat glasvezelklanten vaker vaste met mobiele diensten combineren in de pakketvormen KPN Compleet en KPN Hussel.