Glasvezel zorgt voor onduidelijkheid
Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat het voor consumenten vaak onduidelijk is op welke termijn glasvezel wordt aangelegd. In Nederland zijn vooral de bedrijven KPN, T-Mobile (Den Haag), L2Fiber (regio Rotterdam) en Delta Fiber NL actief met aanleggen van nieuwe glasvezelnetwerken. Maar ook kleinere initiatieven in buitengebieden en dorpskernen waar onder meer E-Fiber actief is, worden van nieuwe glasvezelnetwerken voorzien. ACM reageert op de situatie nadat de toezichthouder in de afgelopen periode veel klachten van consumenten omtrent dit onderwerp heeft ontvangen.
Meten interesse glasvezel
ACM stelt vast dat glasvezelaanbieders vooral gericht zijn om zoveel mogelijk klanten te werven voor begin van de aanleg van een glasvezelnetwerk. Daarna wordt de informatie richting toekomstige afnemers van diensten via het betreffende glasvezelnetwerk vaak plots minder. Ook klagen consumenten over de onduidelijkheid van voorwaarden die aan het contract gekoppeld zijn. ACM roept glasvezelaanbieders op de informatievoorziening te verbeteren. De toezichthouder blijft de komende periode de vinger aan de pols houden. Als de situatie niet gaat verbeteren dan gaat ACM vervolgstappen nemen. Hierbij kan aan het opleggen van boetes worden gedacht.