1. Nieuws

    Glasvezelinternet in half miljoen huishoudens buitengebied

    Goed nieuws voor veel huisgezinnen die op het platteland wonen. Een groep investeerders onder leiding van CIF gaat in buitengebieden glasvezel aanleggen.
    Jarco Kriek
    15 augustus 2015
    comments 14
    Glasvezelinternet in half miljoen huishoudens buitengebied

    Goed nieuws voor veel huisgezinnen die op het platteland wonen. Een groep investeerders onder leiding van CIF gaat in buitengebieden glasvezel aanleggen.


    Bedrijven als KPN en Ziggo investeren niet in de aanleg van kabel- of glasvezelnetwerken. Ook het opwaarderen van koperdraadnetwerken is vaak niet mogelijk omdat de afstand tot de wijkcentrale te groot is. Een groep investeerders – waaronder pensioenfondsen – gaat nu onder leiding van CIF een half miljoen huishoudens en bedrijven in buitengebieden op nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken aansluiten.

    Tien euro per maand

    Het initiatief sluit aan bij de behoefte die er aan snel breedband internet op het platteland is. Vooral boeren en ondernemers lopen zakelijk tegen de beperkingen aan die traag internet met zich meebrengt. Een directe eigen glasvezelaansluiting op een netwerk dat sneller internet kan bieden, kost vaak tienduizenden euro’s. In het huidige plan gaan huishoudens in buitengebieden per maand tien euro extra voor glasvezel betalen. Ook kan men kiezen om deze extra maandelijkse kosten voor een vast bedrag af te kopen.

    Glasvezel biedt ook tv

    Naast snel internet kunnen via het glasvezelnetwerk ook tv- en telefoondiensten aangeboden worden. Caiway, eigendom van CIF, is één van de aanbieders van diensten op CIF-netwerken. Maar ook andere dienstaanbieders kunnen toegang tot deze netwerken verkrijgen. Op dit moment wordt op het platteland hoofdzakelijk via CanalDigitaal (satelliet) en Digitenne (DVB-T) naar tv gekeken.

    GlasvezelCIFplattelandbuitengebiedbuitengebiedeninternetbreedbandkabelDSLkoperkoperdraadtvtelevisieCaiwayCanalDigitaalsatellietDigitenneDVB-TOnline.nlM7 Group

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 02:49 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)