Goed nieuws voor Ziggo en KPN: Nederland blijft abonnement trouw

De trouwheid aan het traditionele televisie-abonnement blijkt uit het Consumer Insight onderzoek van Telecompaper. Belangrijkste aankooppunt voor het traditioneel abonnement is live tv. Bijna de helft van de ondervraagden noemt live tv als reden om trouw aan het huidige traditioneel abonnement te blijven. Ook op langere termijn kunnen de aanbieders gerust zijn. Slechts een klein deel van de deelnemers aan het onderzoek denkt dat het binnen een paar jaar mogelijk is om de stap naar volledig OTT te maken, het traditionele televisie-abonnement op te zeggen en een abonnementsvorm te nemen waarbij alleen internet wordt geleverd.
Internet-only
En dit is op dit moment de crux. Slechts weinig aanbieders verkopen abonnementen waarbij alleen internet wordt geleverd en die ook significant goedkoper zijn. Bij Ziggo, KPN en veel andere aanbieders bestaan wel mogelijkheiden voor afname van een internet-only abonnement. Alleen is de prijs van dit soort abonnementen slechts enkele euro’s per maand goedkoper dan een vergelijkbaar abonnement met traditionele televisie. Zeker omdat veel aanbieders bij het televisie-abonnement zonder meerkosten ook een online dienst leveren waarmee overal in de EU OTT naar live tv gekeken kan worden, zijn internet-only abonnementen in de huidige prijsnorm niet aantrekkelijk voor de consument.