Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Goed voor Ziggo: frustratie over glasvezel groeit

    In steeds meer woningen is een glasvezelaansluiting in de meterkast aanwezig. Maar het actieve gebruik van de aansluiting blijft achter.
    Jarco Kriek
    29 december 2024
    comments 12
    Goed voor Ziggo: frustratie over glasvezel groeit
    Foto Getty Images

    Op een groeiend aantal adressen in Nederland kan de bewoner tegenwoordig al kiezen tussen verschillende glasvezelnetwerken. In de woning zijn dan toegangspunten tot meerdere netwerken aanwezig. De grootste glasvezelnetwerkexploitanten zijn KPN/Glaspoort, Delta Fiber en Open Dutch Fiber. Om meerdere redenen valt het actieve gebruik van een glasvezeltoegangspunt achter bij dat van de Ziggo-aansluiting. Dit kabelbedrijf heeft ongeveer een half miljoen aansluitingen minder dan alle glasvezeltoegangspunten die er in Nederland zijn. Maar de Ziggo-aansluitingen worden wel vaker actief gebruikt dan glasvezel. Iets dat overigens een tijdelijke situatie lijkt te zijn als het huidige klantverlies bij Ziggo blijft doorzetten en de verschuiving van kabel naar glasvezel blijft aanhouden.

     

    Aanleg

    Dat het actieve gebruik van glasvezel achterblijft, komt deels door het overbouwen van glasvezel. Hiermee wordt bedoeld dat meerdere glasvezelnetwerken in hetzelfde gebied actief zijn. Maar vooral de glasvezelexploitanten zelf zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de tegenvallende cijfers van het actieve gebruik van hun aansluitingen. Na de aanleg van glasvezel duurt het soms erg lang voordat het toegangspunt actief gebruikt kan worden. In de tussentijd steken de aan te sluiten glasvezelkabels als sprieten uit de grond, wachtend om een monteur die de binnenaansluiting op het adres komt realiseren.

     

    Afspraak

    Dit is niet de enige frustratie voor toekomstige gebruikers. Als er uiteindelijk een afspraak gemaakt kan worden om de glasvezelaansluiting binnen de woning te installeren, komt het regelmatig voor dat bewoners van het adres tevergeefs op een monteur zitten te wachten. Uit meldingen blijkt dat bij zowel KPN, Delta Fiber als Open Dutch Fiber afspraken afzegt of zonder enige melding niet nakomt. Overigens besteden glasvezelexploitanten en providers deze werkzaamheden in de meeste gevallen uit aan externe bedrijven. In dergelijke situaties moet een nieuwe afspraak worden gemaakt. Omdat deze vaak overdag worden ingepland, moet de bewoner een nieuw vrijde dag nemen om tijdens de installatie van het glasvezelaansluitpunt aanwezig te zijn.

     

    Ziggo

    Deze frustrerende situatie is in het voordeel van Ziggo. Dit kabelbedrijf verliest aan de lopende band klanten aan providers die diensten via glasvezel leveren, maar door het trage realiseren van de aansluitingen verliest glasvezel een deel van zijn goede imago. Afnemers van de vaste diensten tv en internet blijven daardoor langer bij Ziggo. 

    ZiggoVodafoneZiggoKPNGlaspoortDelta FiberOpen Dutch Fiberglasvezeltvtelevisieinternet

    Reacties