1. Nieuws

    Goede kansen op succes voor Utopia

    Het buikgevoel van John de Mol zegt dat het realityprogramma Utopia – het nieuwe prestigeproject van zijn productiebedrijf Talpa – een goede kans van slagen heeft.
    Jarco Kriek
    3 januari 2014
    comments 7
    Goede kansen op succes voor Utopia
    Foto: ANP
    Het buikgevoel van John de Mol zegt dat het realityprogramma Utopia – het nieuwe prestigeproject van zijn productiebedrijf Talpa – een goede kans van slagen heeft. Dat stelt De Mol in een interview in het Algemeen Dagblad.

    Vijftien bewoners zijn vanaf 31 december bij elkaar om binnen een jaar hun eigen ideale wereld te creëren. Er zijn geen regels en wetten. De bewoners begonnen het avontuur met een lekke loods, twee koeien, tientallen kippen, een klein beetje geld, een prepaid telefoon met minimaal beltegoed, een waterleiding en twee elektriciteitsdraden. Het leven van de bewoners wordt door 120 camera’s gevolgd. De kijker thuis kan via vier livestreams het leven in Utopia een jaar lang dag en nacht volgen. Elke werkdag is er vanaf 6 januari een half uur durend tv-programma op SBS6. Elke zaterdagavond kan men de leukste en belangrijkste gebeurtenissen in Utopia op SBS6 terugzien in een compilatieprogramma.

    Tien procent marktaandeel

    Utopia wordt gemaakt door productiebedrijf Talpa van John de Mol. Talpa financiert ook voor een deel het programma. "Ons businessmodel is om prestigieuze projecten hier te lanceren, zelf mee te financieren en vervolgens bij succes internationaal uit te rollen. Dat model is zo gezond dat je tien flops kan maken tegenover één succes", aldus John de Mol. Er is voor Utopia zelfs al internationale interesse. Een Franse tv-zender is al langsgeweest en er staan bezoeken van Duitse, Amerikaanse en Spaanse tv-zenders in de agenda. Voor John de Mol is Utopia een succes als het in de belangrijkste commerciële doelgroep 20-49 jaar een marktaandeel van meer dan tien procent behaalt. John de Mol: "Ik ben tevreden als het begint met 1,5 miljoen kijkers en er daar 800.000 van overblijven." 

    Flop niet het einde van SBS

    Utopia krijgt in ieder geval drie maanden de tijd om zich te bewijzen. Mocht uiteindelijk het marktaandeel van minimaal tien procent niet behaald worden dan is Utopia volgens De Mol volledig mislukt. Een flop betekent volgens de producent en mede aandeelhouder van SBS Broadcasting zeker niet het einde van SBS. "Ik ontkracht de stelling dat als dit niet lukt, SBS wel kan sluiten. Dit is één van de vele pogingen van SBS om stapje voor stapje beter te worden in de vooravond. Op primetime doen we het nog niet eens zo slecht."
    UtopiaJohn de MolSBS6SBS 6TalpaUtopia Paspoortapptv-decodersmartphonetabletAppleiPhoneiPadAndroidSamsung

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 TICKETS ZIGGO F1 LIVE

      De Grand Prix van Oostenrijk is 30 juni niet alleen levensecht te volgen op de tribunes bij het circuit, maar ook voor duizenden fans in de Ziggo Dome. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor dit live evenement in de Ziggo Dome weggeven.

    TV-TIP Beverly Hills Cop

    Beverly Hills Cop
    om 06:12 uur
    De beste vriend van rechercheur Axel Foley wordt vermoord. Hij komt de dader op het spoor en reist van het ruige Detroit naar het luxe Beverly Hills om de moordenaar te vinden. Zijn botte manier van werken wordt hem niet in dank afgenomen en het duurt niet lang voordat Foley heel veel nieuwe vijanden maakt.

    TV-TIP The Great British Bake Off

    The Great British Bake Off
    NPO 1 om 20:35 uur
    Een bakker zonder brood is als een wielrenner zonder fiets. Logisch dus dat de tien overgebleven bakkers een broodweek hebben, met drie lastige opgaves. Van een fruitige favoriet voor bij de koffie via knoflook-naanbrood tot het spektakelstuk: een gestapelde korovai. Dat moesten wij ook even googelen, het blijkt een Oekraïens huwelijksbrood.

    Interview

    • *

      Barry Atsma

      The Rook

      Ideale schoonzoon Barry Atsma speelt een enge creep in de internationale thrillerserie The Rook, over mensen met paranormale gaven.
      Reacties0 reactie(s)