1. Nieuws

    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke zenders van zijn hand kwam.
    Jarco Kriek
    13 maart 2013
    comments 0
    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders
    Foto: ANP

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke tv- en radiozenders van zijn hand kwam.

    Directeuren van publieke omroepen reageren verbolgen op de plannen om de Nederlandse tv-zenders tot NPO 1, NPO 2 en NPO 3 te dopen. De radiozenders gaan in de toekomst NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6 heten. Daarbij lijkt Hagoort het voorbeeld van de benaming van de Britse omroep BBC te willen volgen. De NPO wil de namen van tv- en radiozenders veranderen om met één sterke naam op tv, radio en internet een beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale merknamen als YouTube, Google en Apple. Hagoort denkt dat de NPO die strijd op dit moment met de oude benaming van haar zenders aan het verliezen is.

    Schijt aan iedereen

    Omroepdirecteuren reageren in koor negatief op het plan van de NPO. Ze kunnen echter geen invloed op het besluit uitoefenen omdat de benaming van publieke tv- en radiozenders alleen aan de NPO is voorbehouden. Omroep PowNed gaat het verst in classificatie van de plannen van Hagoort en stelt dat de NPO-baas schijt aan iedereen heeft. Ook bij andere omroepen worden de wenkbrauwen gefronst. Sommige stellen dat ze in eigen tv-gidsen ook na de naamwijzigingen de oude zendernamen blijven publiceren. De regionale omroepen hebben inmiddels laten weten niets in de naamswijziging te zien en willen dus RTV Gelderland niet tot NPO Gelderland hernoemen.

    Merkwaarde wordt vernietigd

    Het Nederlandse publiek lijkt zich vooral aan de kosten van de naamswijzingen te storen. De NPO zegt dat de hele operatie tussen de 100.000 en 200.000 euro gaat kosten. Hierbij zit ook het bedrag van 100.000 euro die de NPO voor de domeinnaam npo.nl aan een postduivenvereniging heeft betaald. Deskundigen denken echter dat de kosten al snel verder – tot mogelijk één miljoen euro – kunnen oplopen. Marketingdeskundigen denken dat het stoppen van sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1 tot grote gevolgen kan leiden. De merkwaarde wordt namelijk vrijwel geheel vernietigd.

    NPOpublieke omroepHenk HagoortNederland 1Nederland 2Nederland 3Radio 1Radio 23FMRadio 4Radio 5Radio 6NPO 1NPO 2NPO 3NPO Radio 1NPO Radio 2NPO Radio 3NPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6ROOSregionale omroepentelevisieradiointernettvGoogleAppleYouTube

    Reacties

  1. TV-TIP KUYT

    KUYT
    NPO 1 om 22:45 uur
    Als je vorig voetbalseizoen onder een heel dikke steen zonder wifi hebt geleefd, zou je het volgende als een spoiler kunnen ervaren: aan het einde van de docu KUYT wordt Feyenoord kampioen. Zie het dan vooral als een aanmoediging om wél te kijken, want het gebeurt maar eens in de achttien jaar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY THE FLORIDA PROJECT

      De zesjarige Moonee woont met haar moeder Halley in een motel in de schaduw van Disney World Florida. Motelmanager Bobby lijkt de enige volwassene in de omgeving te zijn die de kinderen in het gareel probeert te houden. Totaal TV mag de Blu-ray van deze dramafilm vijf keer weggeven.

    TV-TIP Inside Llewyn Davis

    Inside Llewyn Davis
    NPO 3 om 23:50 uur
    Llewyn Davis (Oscar Isaac) komt niet aan de bak met zijn muziek en dat is niet het enige in zijn leven dat in de sleur zit. De toon van de film is al net zo melancholiek als de folkmuziek van Davis. Een even stekelig als geestig filmpje met een opvallende bijrol van Justin Timberlake.