1. Nieuws

    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke zenders van zijn hand kwam.
    Jarco Kriek
    13 maart 2013
    comments 0
    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders
    Foto: ANP

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke tv- en radiozenders van zijn hand kwam.

    Directeuren van publieke omroepen reageren verbolgen op de plannen om de Nederlandse tv-zenders tot NPO 1, NPO 2 en NPO 3 te dopen. De radiozenders gaan in de toekomst NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6 heten. Daarbij lijkt Hagoort het voorbeeld van de benaming van de Britse omroep BBC te willen volgen. De NPO wil de namen van tv- en radiozenders veranderen om met één sterke naam op tv, radio en internet een beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale merknamen als YouTube, Google en Apple. Hagoort denkt dat de NPO die strijd op dit moment met de oude benaming van haar zenders aan het verliezen is.

    Schijt aan iedereen

    Omroepdirecteuren reageren in koor negatief op het plan van de NPO. Ze kunnen echter geen invloed op het besluit uitoefenen omdat de benaming van publieke tv- en radiozenders alleen aan de NPO is voorbehouden. Omroep PowNed gaat het verst in classificatie van de plannen van Hagoort en stelt dat de NPO-baas schijt aan iedereen heeft. Ook bij andere omroepen worden de wenkbrauwen gefronst. Sommige stellen dat ze in eigen tv-gidsen ook na de naamwijzigingen de oude zendernamen blijven publiceren. De regionale omroepen hebben inmiddels laten weten niets in de naamswijziging te zien en willen dus RTV Gelderland niet tot NPO Gelderland hernoemen.

    Merkwaarde wordt vernietigd

    Het Nederlandse publiek lijkt zich vooral aan de kosten van de naamswijzingen te storen. De NPO zegt dat de hele operatie tussen de 100.000 en 200.000 euro gaat kosten. Hierbij zit ook het bedrag van 100.000 euro die de NPO voor de domeinnaam npo.nl aan een postduivenvereniging heeft betaald. Deskundigen denken echter dat de kosten al snel verder – tot mogelijk één miljoen euro – kunnen oplopen. Marketingdeskundigen denken dat het stoppen van sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1 tot grote gevolgen kan leiden. De merkwaarde wordt namelijk vrijwel geheel vernietigd.

    NPOpublieke omroepHenk HagoortNederland 1Nederland 2Nederland 3Radio 1Radio 23FMRadio 4Radio 5Radio 6NPO 1NPO 2NPO 3NPO Radio 1NPO Radio 2NPO Radio 3NPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6ROOSregionale omroepentelevisieradiointernettvGoogleAppleYouTube

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN THE BEACH BUM

      Moondog is een succesvolle dichter die zijn leven volgens zijn eigen regels leeft. Samen met zijn rijke vrouw is het leven één groot feest vol drugs en drank. Wanneer het noodlot plotseling toeslaat, moet hij zich echter herpakken en zich richten op zijn grote talent: schrijven. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Crocodile Dundee

    Crocodile Dundee
    RTL 7 om 20:30 uur
    Doldwaze humor rond de Australische komiek Hogan. De Amerikaanse journaliste Kozlowski vertrekt naar down under om de mythe rond de onverschrokken krokodillenjager Hogan te ontrafelen. Na diverse spannende avonturen haalt zij de onbehouwen primaat over naar de stadsjungle van New York te gaan, alwaar de naïeve Hogan zich staande moet houden tussen gierende autobanden, criminaliteit en prostitutie. Leuke avonturencomedy met veel vaart.

    TV-TIP Alien: Covenant

    Alien: Covenant
    Veronica om 20:30 uur
    In Alien: Covenant is het ruimteschip Covenant op weg naar een kolonie, maar maakt een omweg als de crew een signaal oppikt dat duidt op menselijk leven. Grote fout, want ze worden opgewacht door een heleboel oude bekenden. een feest van herkenning voor alle liefhebbers, maar de elementen die wél nieuw zijn dragen niet veel kwaliteit bij.

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)